AM > BERITA

Ayuh Kibarkan Jalur Gemilang, Tanda Cinta Pada Negara!

01/08/2024 10:56 AM

KUALA LUMPUR, 1 Ogos (Bernama) -- Ogos, bulan yang sinonim dengan semangat kebangsaan dan patriotisme bagi seluruh rakyat Malaysia dengan menjelang sambutan Hari Kebangsaan pada hujung bulan ini.

Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim ketika berucap pada Majlis Pelancaran Bulan Kebangsaan dan Kibar Jalur Gemilang 2024 pada 21 Julai lepas, menyeru semua lapisan masyarakat untuk mengangkat semangat kemerdekaan dengan mengibarkan Jalur Gemilang di kediaman dan pejabat masing-masing. 

Misi itu sebagai tanda taat setia, pengorbanan dan mendorong semangat kemerdekaan yang diperoleh tanah air sejak 67 tahun lepas. 

Bagaimanapun, setakat ini kempen kibar Jalur Gemilang masih kelihatan hambar dan kurang mendapat sambutan yang diharapkan. 

Tinjauan Bernama di beberapa lokasi di seluruh negara mendapati aktiviti memasang Jalur Gemilang di kawasan perumahan dan premis perniagaan agak kurang, malah bendera Malaysia kebanyakannya hanya dipasang di jalan raya utama dan bangunan kerajaan.

Di ibu negara, Jalur Gemilang dapat dilihat dikibarkan di Lebuhraya Sultan Iskandar dan Jalan Tun Razak serta Balai Polis Wangsa Maju, manakala di kawasan kediaman hanya beberapa perumahan didapati mengibarkan Jalur Gemilang.

Bagaimanapun, situasi berbeza di Putrajaya apabila ‘bahang’ sambutan Hari Kebangsaan semakin terasa terutama di bangunan kerajaan yang telah mula dihiasi dengan Jalur Gemilang.

Tidak terkecuali Kementerian Komunikasi dalam menjadi perintis untuk menghiasi bangunan dan pejabat dengan Jalur Gemilang, malah petugas kementerian turut mengambil inisiatif menghasilkan replika Jalur Gemilang menggunakan kotak telur terpakai yang diletakkan di lobi kementerian itu.

Jambatan Seri Gemilang merentangi Tasik Putrajaya yang sering menjadi tumpuan ramai juga tidak ketinggalan dengan hiasan Jalur Gemilang, sekali gus menambah ‘seri’ Putrajaya yang sekali lagi menjadi lokasi sambutan Hari Kebangsaan ke-67.

Sementara itu, rata-rata orang ramai yang ditemui Bernama menyifatkan masih terlalu awal untuk memasang Jalur Gemilang di kediaman mereka, namun ada yang menyatakan hasrat untuk mula memasang bendera Malaysia bermula bulan ini untuk mengambil semangat Bulan Kebangsaan.

Seorang suri rumah, Siti Hajar Mohtar, 31, dari Kampung Padang Keladi, Melaka berpendapat masih terlalu awal untuk penduduk memasang bendera kerana masih ada masa kira-kira sebulan lagi untuk menyambut Hari Kebangsaan.

“Selalunya, penduduk di Kampung Padang Keladi terutama yang tinggal di tepi jalan utama suka menghiasi rumah dengan kibaran Jalur Gemilang. Mungkin mereka rasa masih awal lagi dan menunggu hujung minggu ataupun cuti umum untuk hias kediaman mereka,” katanya.

Turut senada, Ahmad Jaafar, 56, dari Kuala Perlis, Perlis berkata dia belum memasang Jalur Gemilang di kawasan rumahnya pada masa ini dan akan berbuat demikian pada pertengahan Ogos kerana lebih semangat memasang bendera menjelang sambutan Hari Kebangsaan.

Bagi Adzhar Bakar, 63, dari Taman Impian, Kedah pula, dia belum membeli Jalur Gemilang untuk dipasang di hadapan rumahnya seperti setiap tahun dan akan melakukaknya dalam masa terdekat.

Seorang suri rumah dari Pulau Pinang, Zia Nabilah Zakaria, 35, berkata dia dan suami memang merancang untuk memasang Jalur Gemilang di rumah mereka di Teluk Air Tawar pada bulan ini bagi menyemarakkan lagi suasana sambutan.

Pemilik sebuah kafe dan kek di Kelantan, Wan Nur Shuhada Wan Norzi, 53, berkata dia merancang untuk mengibarkan Jalur Gemilang di premisnya pada minggu depan.

“Kita baru habis acara jualan festival baru-baru ini di perkarangan Dataran Rehal, jadi saya berhajat pasang bendera dan hias premis minggu depan bagi meraikan bulan kemerdekaan seperti tahun-tahun sebelum ini,” katanya.

Bagi penduduk peneroka Felda Jengka 24 di Pahang Razak Daud, 64, Jalur Gemilang biasanya akan mula meriah dipasang menjelang pertengahan Ogos.

“Di Felda Jengka, kami fokus dulu kibaran bendera Pahang sempena ulang tahun keputeraan Sultan Pahang. Sudah selesai, barulah setiap rumah di sini akan lakukan kreativiti tersendiri pasang Jalur Gemilang dan akan ada juga pertandingan nanti,” katanya.

Dalam pada itu, Setiausaha Jawatankuasa Pembangunan dan Keselamatan Kampung (JPKK) Kampung Darat, Batu Rakit Hilir, di Kuala Nerus, Terengganu Naqiuddin Abd Wahab berkata pihaknya merancang untuk mengedarkan satu Jalur Gemilang ke setiap rumah di kampung itu kira-kira dua minggu sebelum 31 Ogos, sebagai usaha memeriahkan sambutan Hari Kebangsaan tahun ini.

Kempen kibar Jalur Gemilang bukan sekadar perayaan, tetapi juga simbol kesatuan dan perpaduan Malaysia sebagai sebuah negara yang berbilang kaum dan budaya. 

Melalui kibaran Jalur Gemilang, rakyat bukan sahaja memperlihatkan rasa cinta kepada tanah air, malah mengingati dan menghargai jasa para pejuang kemerdekaan yang telah berkorban demi kemerdekaan dan kedaulatan negara ini.

Dengan semangat ini, seluruh lapisan masyarakat seharusnya meraikan Bulan Kebangsaan dengan penuh kegembiraan dan menunjukkan kepada dunia bahawa kita bangga menjadi rakyat Malaysia dengan mengibarkan Jalur Gemilang di setiap penjuru negara, di rumah, sekolah, tempat kerja dan bangunan awam.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan