AM > BERITA

Program Khas Peralihan Lesen B1, B2 Kepada B Bermula 1 Okt

02/08/2024 02:10 PM

PUTRAJAYA, 2 Ogos (Bernama) -- Program khas peralihan diperkenalkan kepada pemegang Lesen Memandu Malaysia (LMM) kelas B1 dan B2 untuk mendapatkan LMM kelas B (motosikal berkuasa tinggi) bermula 1 Okt ini.

Menteri Pengangkutan Anthony Loke berkata antara syarat bagi menduduki program itu ialah individu terbabit telah memegang LMM kelas B1 atau B2 secara aktif untuk tempoh berterusan minimum 10 tahun.

"Syarat ini bagi memastikan tahap kompetensi dan pengalaman pemanduan kenderaan motosikal bagi mana-mana individu sebelum beralih kepada motosikal berkuasa besar," katanya dalam sidang media selepas Perhimpunan Bulanan dan Pelancaran Bulan Kemerdekaan 2024 peringkat Kementerian Pengangkutan (MOT), di sini hari ini.

Loke berkata calon yang menjalani program khas peralihan itu akan dikenakan RM160 bagi menampung kos operasi di institut memandu (IM).

Beliau berkata calon juga perlu menghadiri latihan litar selama dua jam dan lulus penyesuaian kenderaan, melibatkan amali penunggangan, informasi pemanduan selamat serta pengoperasian motosikal berkuasa besar.

Sebelum ini kos mendapatkan LLM kelas B adalah RM900 membabitkan dua jam kelas teori dan 9.5 jam latihan litar.

Beliau berkata Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) kini dalam fasa akhir persiapan bagi memperkenalkan program peralihan berkenaan, termasuk melaksanakan perubahan sistem dan penyelarasan dengan pihak IM. 

Selain itu, Loke berkata lesen kelas B1 (motosikal kurang 499cc) juga akan digabungkan dengan kelas B (melebih 500cc).

Menurutnya penggabungan itu ditetapkan setelah mengambil kira permintaan mendapatkan LMM kelas B1 terlalu rendah setiap tahun kerana ramai yang memilih untuk mendapatkan kelas B sahaja.

“Mulai 1 Okt 2024, tiada lagi program mendapatkan LMM kelas B1 di IM akan dibuka kepada orang ramai. Dengan mendapatkan LMM Motosikal kelas B, individu layak memandu semua kuasa (cc) motosikal...bagi pemegang lesen B1 sedia ada, mereka akan kekal di kategori berkenaan atau boleh menjalani program khas di atas bagi mendapatkan kelas B,” katanya.

-- BERNAMA 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan