AM > BERITA

Duta Palestin puji sokongan Malaysia menjelang perhimpunan di Arena Axiata

02/08/2024 06:46 PM

Oleh Noor Bakhtiar Ahmad

KUALA LUMPUR, 2 Ogos (Bernama) -- Duta Palestin ke Malaysia Walid Abu Ali menzahirkan rasa terima kasih kepada Perdana Menteri  Datuk Seri Anwar Ibrahim dan rakyat Malaysia atas sokongan dan solidariti yang tidak berbelah bahagi kepada perjuangan Palestin.

Walid menggambarkan acara yang akan datang pada Ahad ini sebagai lanjutan usaha berterusan Malaysia untuk menyokong Palestin.

"Ini adalah lanjutan daripada usaha Malaysia untuk menunjukkan sokongan dan solidariti mereka terhadap perjuangan Palestin.

Saya berterima kasih bagi pihak Palestin dan kedutaan Palestin. Saya menghargai usaha yang dilakukan di Malaysia oleh rakyat dan kerajaannya.

Semua rakyat Malaysia menunjukkan simpati, sokongan, dan solidariti dengan Palestin," katanya semasa temu bual dalam program BERNAMA World di sini pada Jumaat.

Perhimpunan solidariti dengan Palestin yang akan diadakan di Arena Axiata, Bukit Jalil pada Ahad ini, adalah salah satu langkah untuk menghantar mesej yang kuat kepada dunia bahawa Malaysia mengutuk pembunuhan Ketua Biro Politik Hamas, Ismail Haniyeh dan akan terus menyokong Palestin.

Media Iran melaporkan bahawa Haniyeh terbunuh dalam serangan udara Israel yang menyasarkan tempat penginapannya di utara Tehran sekitar pukul 2 pagi waktu tempatan pada 31 Julai.

Haniyeh berada di Tehran untuk menghadiri upacara angkat sumpah presiden baharu Iran.

Mengulas lanjut, Walid memuji simpati dan sokongan konsisten kerajaan dan rakyat Malaysia, menekankan bahawa acara ini adalah sebahagian daripada usaha berterusan sejak 7 Oktober dan sebelum itu lagi.

Diplomat itu mengakui peranan penting yang dimainkan Malaysia dalam memperjuangkan hak-hak Palestin, menyatakan bahawa sokongan berterusan Malaysia tidak boleh dipersoalkan dan amat dihargai oleh warga Palestin.

-- BERNAMA

 

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan