AM > BERITA

Sarawak Buat Pelaburan Strategik Dalam Pengurusan Hutan Lestari

27/08/2024 06:07 PM

KUCHING, 27 Ogos (Bernama) -- Sarawak membuat pelaburan strategik dalam pengurusan hutan lestari (SFM) dan portfolio tenaga boleh diperbaharui untuk membina masa depan yang berdaya tahan dan rendah karbon selaku peneraju dalam penjagaan alam sekitar.

Timbalan Premier Sarawak Datuk Amar Awang Tengah Ali Hasan berkata SFM menjadi faktor penting dalam mengimbangi kesejahteraan ekonomi, sosial dan alam sekitar.

“Ia (SFM) penting untuk meningkatkan kehidupan rakyat, mewujudkan peluang pekerjaan, menjaga alam sekitar dan membantu ekonomi secara keseluruhan dengan meningkatkan produktiviti hutan dan perkhidmatan ekosistem sambil mengurangkan kesan perubahan iklim,” katanya ketika berucap merasmikan Persidangan Serantau Asia Pasifik berkaitan Pemulihan Landskap Hutan 2024 di sini hari ini.

Kira-kira 300 peserta menyertai persidangan selama tiga hari bermula hari ini sebagai platform untuk mengenal pasti dan memperkukuh amalan baik pemulihan landskap hutan bagi manfaat komuniti tempatan dan memenuhi komitmen antarabangsa.

Awang Tengah berkata Kerajaan Sarawak telah melaksanakan amalan terbaik dalam pengurusan hutan dalam komitmen terhadap SFM termasuk mewajibkan semua pemegang lesen kayu hutan jangka panjang untuk mendapatkan Pensijilan Pengurusan Hutan (FMC).

Setakat ini, beliau berkata sebanyak 34 FMC telah dikeluarkan dengan 26 bagi Unit Pengurusan Hutan (FMU) dan lapan untuk Unit Pengurusan Ladang Hutan (FPMU) merangkumi kawasan operasi, masing-masing seluas 2.38 juta hektar dan 122,800 hektar.

Awang Tengah yang juga Menteri Kedua Sumber Asli dan Pembangunan Bandar berkata kerajaan negeri turut mewajibkan semua pemegang lesen hutan melaksanakan usaha pemulihan hutan dengan tumpuan kepada degradasi hutan.

“Usaha memulihkan degradasi hutan terus menjadi keutamaan dan amat penting bagi semua pihak berkepentingan termasuk agensi kerajaan, komuniti tempatan serta badan bukan kerajaan untuk terus terlibat secara aktif dalam inisiatif ini,” katanya.

Di peringkat nasional, beliau berkata Sarawak muncul sebagai peneraju dalam Kempen Penghijauan Malaysia dengan sasaran penanaman 100 juta pokok menjelang 2025, selepas matlamat Kempen Penghijauan Sarawak untuk menanam 35 juta pokok menjelang 2025 dicapai awal tahun ini.

“Saya yakin program pemulihan landskap hutan di Sarawak bukan sahaja akan meningkatkan ekosistem hutan dengan menyokong kelestarian flora dan fauna dan meningkatkan kualiti hidup secara universal, tetapi ia juga mewujudkan peluang pekerjaan baharu dan menggalakkan sektor ekonomi alternatif,” katanya.

-- BERNAMA

 

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan