AM > BERITA

Kerajaan Akan Laksana Audit Integriti Di Jalan Masjid India - Fadillah

28/08/2024 09:22 PM

KUALA LUMPUR, 28 Ogos (Bernama) -- Kerajaan akan melaksanakan audit integriti terhadap keseluruhan sistem utiliti di Jalan Masjid India di sini selepas operasi mencari dan menyelamat  (SAR) mangsa insiden tanah jerlus di kawasan itu selesai.

Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Fadillah Yusof berkata pemeriksaan tersebut dilaksanakan bagi memastikan keselamatan orang ramai serta untuk mengetahui punca berlakunya kejadian mendapan di kawasan berkenaan.

Beliau berkata audit integriti ini akan melibatkan antaranya Dewan Bandaraya Kuala Lumpur, Indah Water Konsortium, Jabatan Kerja Raya, Jabatan Bomba dan Penyelamat serta Jabatan Mineral dan Geosains.

"Kita akan melihat apa sahaja utiliti dan keseluruhan sistem yang ada di bawah tanah ini dengan membuat ‘post mortem’ dan bagaimana untuk memastikan kejadian yang sama tidak berulang pada masa depan...sebab kadang-kadang ada pembangunan baharu yang dilaksanakan, jadi kita nak cari punca (kejadian mendapan tanah).

"Kita akan melihat punca dan akan menambah baik sistem (utiliti) ini," katanya pada sidang media selepas meninjau lokasi insiden tanah jerlus di Jalan Masjid India di sini hari ini.

Fadillah berkata Jalan Masjid India ditutup sementara pada kenderaan hingga operasi SAR selesai.

Mengenai negara luar yang menawarkan kepakaran mereka untuk membantu operasi tersebut yang kini memasuki hari keenam, Fadillah berkata tiada keperluan untuk itu pada ketika ini memandangkan pasukan SAR negara mempunyai kepakaran, peralatan dan teknologi terkini.

Pada masa sama, beliau turut mengingatkan orang ramai supaya tidak membuat sebarang spekulasi mengenai kejadian itu termasuk kewujudan mendapan kedua kira-kira 50 meter dari lokasi kejadian.

"Saya mengharapkan semua pihak jangan buat spekulasi seperti sebelum ini ramai 'pakar google' akan keluar...ini tidak akan membantu, biarlah pihak terlibat membuat siasatan. Setakat ini tempat tersebut (Jalan Masjid India) selamat," katanya.

Pada Jumaat lepas, seorang wanita warga India dikenali sebagai Vijayaletchumy, 48, terjatuh ke lubang sedalam lapan meter susulan insiden tanah jerlus semasa melalui Jalan Masjid India untuk ke kuil berhampiran.

Operasi SAR diaktifkan pada hari sama melibatkan anggota daripada pelbagai pasukan keselamatan dan pihak berkuasa tempatan yang  menggunakan bermacam teknik termasuk penggunaan anjing pengesan. 

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan