AM > BERITA

Lebih 600 Orang "Glamping" Di Putrajaya Menanti Sambutan Hari Kebangsaan

31/08/2024 01:05 AM

PUTRAJAYA, 30 Ogos (Bernama) -- Berbumbungkan bulan dan bintang, lebih 600 orang berkhemah di sini malam ini pada program Glamping Jiwa Merdeka 2024 bagi menantikan sambutan Hari Kebangsaan 2024 esok.

Bertapak di Taman Pancarona yang terletak kira-kira 700 meter dari Dataran Putrajaya, program julung kali anjuran bersama Jabatan Penerangan (Japen) dan Perbadanan Putrajaya itu diadakan untuk memberi ruang menunggu yang lebih selesa kepada orang ramai sebelum bermulanya acara Perbarisan dan Perarakan Sambutan Hari Kebangsaan esok.

Berkonsepkan santai sambil glamping, peserta juga dihiburkan dengan persembahan nyanyian lagu patriotik oleh kumpulan PENTARAMA Japen dan tayangan filem Malbatt: Misi Bakara.

Program itu juga dilihat menggelorakan sambutan Bulan Kebangsaan dalam lapisan masyarakat dengan penganjuran beberapa aktiviti seperti kuiz kenegaraan, pertandingan mewarna Jiwa Merdeka buat kanak-kanak dan pertandingan menghias khemah dengan Jalur Gemilang.

Kemuncak program ialah kiraan detik 12 tengah malam yang menandakan tibanya tarikh keramat 31 Ogos yang merupakan detik bersejarah buat negara.

Tinjaun Bernama di tapak acara mendapati para peserta tiba seawal 4 petang tadi untuk memasang khemah yang rata-rata dihiasi dengan pelbagai dekorasi bersifat patriotik antaranya Jalur Gemilang, gambar bunga raya, serta belon nombor "67" sebagai melambangkan tempoh negara mencapai kemerdekaan.

Ketua Setiausaha Kementerian Komunikasi Datuk Mohamad Fauzi Md Isa turut hadir pada malam ini bagi menyerahkan cenderahati kepada para peserta.

Berkongsi pengalaman menyertai program itu, seorang pesara kerajaan Sarijah Saman, 60, berkata ia memberi satu pengalaman menyambut Hari Kebangsaan yang berbeza dan semestinya tidak akan dapat dilupakan.

"Saya sangat seronok apabila dengar aktiviti ini akan diadakan. Apabila saya bekerja dahulu tidak ada masa nak sertai program macam ini, tetapi tahun ini alhamdulillah ada kesempatan, saya punya teruja sampai hampir sebulan saya buat persiapan," katanya yang hadir bersama ahli keluarga.

Sementara itu, seorang penggemar aktiviti berkhemah, Nurul Ain Matun Huda, 42, berkata acara itu memberi peluang buat dirinya berkenalan dengan orang baharu terutamanya dengan mereka yang meminati aktiviti itu.

"Biasanya bagi 'kaki' camping, kami akan cari sungai atau gunung untuk dapat pengalaman outdoor, tetapi hari ini kita dapat berkumpul dengan satu minat yang lain iaitu untuk bersama-sama menyambut Hari Kebangsaan," katanya.

-- BERNAMA

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan