AM > BERITA

Kementerian Komunikasi Komited Sokong Perkembangan Industri Media Audio

02/09/2024 02:41 PM

KUALA LUMPUR, 2 Sept (Bernama) -- Kementerian Komunikasi terus komited menyokong pertumbuhan dan perkembangan industri media audio, termasuk radio, kata Ketua Setiausaha kementerian Datuk Mohamad Fauzi Md Isa.

Beliau mengetengahkan kepentingan memupuk bakat kreatif, semangat, dan inovasi yang memacu kecemerlangan dalam industri komunikasi, di samping keperluan untuk memberi tumpuan kepada kandungan yang boleh diterima pendengar dalam kepelbagaian, inklusif, dan mencerminkan kekayaan budaya negara.

Beliau berkata Malaysia meletakkan nilai tinggi pada kuasa komunikasi, dan perkhidmatan radio tidak terkecuali, kerana ia berfungsi bukan sahaja sebagai medium untuk hiburan dan maklumat, tetapi juga sebagai teman yang dipercayai dalam kehidupan seharian manusia, menghubungkan pelbagai komuniti.

“Walaupun dengan kemunculan platform digital baharu, radio kekal berdaya tahan, menyesuaikan diri dengan perubahan masa, dan pada masa yang sama terus berfungsi sebagai sumber berita yang boleh dipercayai serta platform untuk ekspresi budaya. Adalah penting untuk menerima perubahan ini sambil memastikan radio kekal boleh diakses, relevan dan mencerminkan nilai-nilai masyarakat.

“Dengan perkembangan teknologi terus membentuk dan mentakrifkan semula dunia, kita mesti menyesuaikan diri dan berkembang, di samping memelihara nilai teras dan prinsip yang menjadikan radio sebagai bahagian yang amat diperlukan dalam kehidupan kita,” katanya semasa berucap di majlis perasmian Radiodays Asia 2024, di sini hari ini.

Mohamad Fauzi berkata dengan peningkatan audio siar (podcasting), integrasi kecerdasan buatan, dan peralihan ke arah platform digital, semuanya telah menyumbang kepada landskap audio yang lebih dinamik dan kompetitif.

Beliau berkata radio dan audio siar adalah medium berkuasa yang melangkaui sempadan, membawa orang ramai bersama melalui cerita dan pengalaman yang dikongsi.

"Dalam mengejar inovasi dan kemajuan, marilah kita menghargai dan memanfaatkan keupayaan unik ini, memastikan untuk meraikan elemen kemanusiaan, sambil kita meneroka teknologi dan format baharu," katanya.

Radiodays Asia ialah titik pertemuan antarabangsa untuk industri radio, audio dan audio siar di rantau Asia-Pasifik, menyediakan platform untuk berkongsi pengalaman dan mempelajari tentang trend media antarabangsa, teknologi baharu, pembangunan kandungan dan peluang perniagaan.

Acara tahun ini diadakan di Royale Chulan di sini, bermula hari ini hingga 4 Sept.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan