AM > BERITA

Pengendali Bangunkan Rangkaian 5G Kedua Diumum Beberapa Minggu Lagi - Fahmi Fadzil

04/09/2024 01:38 AM

KUALA LUMPUR, 3 Sept (Bernama) -- Pengendali yang akan terlibat untuk membangunkan rangkaian 5G kedua dijangka diumumkan beberapa minggu lagi, kata Menteri Komunikasi Fahmi Fadzil.

Beliau berkata pembangunan rangkaian 5G kedua itu kini dalam fasa minggu terakhir sebelum Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (MCMC) memuktamadkan penelitian mengenai proses tender yang bermula 1 Ogos lepas.

“Kita jangka dalam masa beberapa minggu ini satu pengumuman dapat dibuat mengenai siapa yang akan terlibat dalam membangunkan rangkaian 5G kedua,” katanya pada sidang media selepas menyaksikan pelancaran Kempen CIMB Bank Bhd ‘Kita Bagi Jadi’ di sini hari ini.

Menurutnya beberapa prinsip telah diketengahkan dan dipersetujui oleh semua syarikat telekomunikasi sebelum mereka memiliki pegangan saham dalam Digital Nasional Bhd (DNB).

Antara prinsip itu adalah DNB perlu mampan, dan perkhidmatan yang diberikan oleh rangkaian kedua tidak seharusnya lebih mahal berbanding apa yang disediakan DNB, katanya.

“Selain itu, mutu perkhidmatan mesti sebaik yang disediakan DNB atau lebih baik daripada itu. Saya telah serahkan kepada MCMC untuk meneliti perkara ini,” katanya.

Pada 15 Ogos lepas, Fahmi berkata empat pengendali rangkaian mudah alih (MNO) telah mengemukakan bidaan masing-masing kepada MCMC untuk mengambil bahagian dalam rangkaian 5G kedua. 

Fahmi berkata MNO itu adalah CelcomDigi Bhd, Maxis Bhd, Telekom Malaysia Bhd dan U Mobile Sdn Bhd.

-- BERNAMA

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan