AM > BERITA

UiTM Sedia Bantu Kerajaan Bangun Ekosistem Perkasa STEM

05/09/2024 09:46 AM

PASIR SALAK, 5 Sept (Bernama) -- Universiti Teknologi MARA (UiTM) bersedia membantu kerajaan membangunkan ekosistem berorientasikan bidang Sains, Teknologi, Kejuruteraan dan Matematik (STEM) yang menjadi antara komponen penting dalam memacu pertumbuhan ekonomi negara.

Naib Canselor UiTM Prof Datuk Dr Shahrin Sahib berkata bagi memastikan aspirasi itu direalisasikan, aspek inovasi dan penyelidikan perlu diberikan tumpuan kerana akan melahirkan lebih ramai pakar serta tenaga mahir tempatan dalam bidang berkenaan.

“Buat masa ini, kita masih kekurangan tenaga mahir, pakar dan penyelidik tempatan walaupun diketahui bahawa STEM bidang yang agak kritikal.

“Untuk memastikan bidang ini terus berkembang dan mencapai sasaran maka ia perlu bermula daripada usia awal selain memerlukan bimbingan pelbagai pihak,” katanya ketika ditemui Bernama pada sidang media di Institute and Development (ILD) UiTM Kampung Gajah di sini hari ini.

Shahrin berkata penganjuran Pertandingan Roket Malaysia 2024 (MRC 2024) antara inisiatif yang digerakkan bagi memupuk minat golongan belia terutama pelajar universiti serta sekolah menengah mengenai kepentingan bidang STEM ini.

“Tujuan kita (anjur) bukan sekadar mencari siapa menang atau kalah sebaliknya kita mahu mereka memahami bidang ini dengan lebih khusus dan secara sukarela,” katanya.

Sementara itu, Pengarah MRC 2024 Prof Madya Dr Zuraidah Salleh berkata seramai 43 pasukan menyertai MRC 2024 terdiri dalam kalangan pelajar universiti dan sekolah menengah.

Beliau berkata pertandingan yang berlangsung dari 3 hingga 5 Sept itu turut menampilkan tiga kategori iaitu roket satu kilometer, 'Can-Size Satellite' dan 'Can-Size SatelliteR'.

“Penganjuran kali ini juga agak menarik kerana turut melibatkan penyertaan dari Indonesia, Singapura dan India.

“Kita harap dengan sambutan yang agak meriah ini maka program sama boleh dianjurkan semula pada tahun hadapan sama ada di Perak mahupun di negeri lain,” katanya.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan