AM > BERITA

Plartform Media Sosial Seharusnya Ada Moderator Kandungan Faham Pelbagai Bahasa

07/09/2024 01:14 PM

KULAI, 7 Sept (Bernama) -- Kementerian Komunikasi menasihatkan setiap platform media sosial supaya memiliki moderator kandungan (content moderator) yang boleh memahami pelbagai bahasa, terutama bahasa tempatan selain Bahasa Inggeris.

Timbalan Menteri Komunikasi Teo Nie Ching berkata ia bagi membolehkan platform berkenaan memantau dan memahami sesebuah kandungan yang dimuat naik oleh pengguna media sosial, yang ada kemungkinan melibatkan kandungan yang menyalahi undang-undang.

"Sangat penting untuk platform-platform media sosial mempunyai moderator yang fasih pelbagai bahasa kerana di Malaysia kita mempunyai banyak bahasa. 

"Sangat susah kalau content moderator mereka bukan dari Malaysia atau tidak faham bahasa tempatan. Sukar untuk mereka kenal pasti kebarangkalian jenayah yang akan berlaku di platform mereka, jadi perlulah ada moderator yang faham pelbagai bahasa tempatan selain bahasa Inggeris," katanya kepada pemberita ketika ditemui di Karnival Komunikasi 2024 di Hutan Bandar Putra, Kulai di sini hari ini. 

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai pengguna media sosial yang memuat kandungan yang menyalahi undang-undang, seperti kandungan melibatkan wajah dan maklumat mengenai kanak-kanak.

Teo seterusnya menasihatkan orang ramai untuk tidak sesuka hati memuat naik kandungan yang melibatkan orang lain, terutamanya kanak-kanak.

"Janganlah sesuka hati muat naik kandungan melibatkan orang lain terutamanya kanak-kanak kerana ia satu perbuatan yang tidak betul.

"Sebab itu kita selalu nasihatkan kepada semua pihak termasuk ibu bapa.. kita perlu berfikir dahulu apa yang kita muat naik - patut atau tidak, sebab dengan penggunaan kecerdasan buatan (AI) (boleh dibuat) deep fake, jadi kita kena lebih berhati-hati, " katanya.

Mengenai program Karnival Komunikasi, dianggarkan kira-kira lebih 2,000  pengunjung hadir ke Karnival Komunikasi 2024 di Kulai dan program tersebut akan diteruskan ke lokasi seterusnya di Lembah Pantai, Kuala Lumpur serta Sarawak.

-- BERNAMA

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan