AM > BERITA

Minyak Masak Thailand Mahal, Status Halal Diragui Punca Seludup Berlarutan

07/09/2024 06:41 PM

KOTA BHARU, 7 Sept (Bernama) -- Harga minyak masak di Thailand yang mahal hingga mencecah RM8 sekilogram (kg) berbanding minyak masak bersubsidi di negara ini yang berharga RM2.50 per kg dipercayai punca kegiatan penyeludupan bahan itu masih berlarutan.

Pengarah Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup (KPDN) Kelantan Azman Ismail berkata selain faktor harga, majoriti penduduk di Selatan Thailand khususnya Narathiwat yang beragama Islam lebih menyakini status halal minyak masak keluaran Malaysia.

“Minyak masak keluaran Thailand diperbuat daripada jagung dan harga lebih mahal berbanding minyak masak Malaysia yang diperbuat daripada kelapa sawit.

“Minyak masak keluaran Malaysia yang diseludup ke sana akan dijual dengan harga antara RM4.50 hingga RM5," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Jualan Ihsan Rahmah MADANI dengan kerjasama ATH Group di sini hari ini.

Turut hadir Pengarah Aggressive Transasia Group Holding (ATH) Norlisan Ramzai yang turut menawarkan pakej pembinaan rumah pada harga Rahmah sebagai menyokong agenda Kerajaan Perpaduan bagi golongan berpendapatan rendah (B40).

Mengulas lanjut, Azman berkata kegiatan penyeludupan minyak masak di sempadan buat masa ini bagaimanapun semakin berkurangan hasil kerjasama padu bersama agensi lain seperti Jabatan Kastam Diraja Malaysia, Angkatan Tentera Malaysia dan Pasukan Polis Marin.

 “Kini kita dapati penyeludupan minyak masak hanyalah dalam skala kecil iaitu antara 10 hingga 15 kotak berbanding rampasan di dalam sebuah treler yang pernah direkodkan sebelum ini.

“KPDN bersama agensi-agensi lain akan terus melakukan oeprasi bersepadu dengan lebih hebat dalam mengekang ketirisan barangan kawalan bersubsidi ke negara jiran sekali gus merugikan negara,” katanya.

Dalam perkembangan sama, Azman berkata bermula Januari hingga Ogos lepas pihaknya telah membuat sitaan barang kawalan bernilai RM451,378 meliputi petrol, diesel, gula dan minyak masak dengan tangkapan sebanyak 180 orang.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan