AM > BERITA

Kerajaan Amal Polisi Pintu Terbuka Dalam Sektor Pertanian, Keterjaminan Makanan - Mohamad

11/09/2024 06:09 PM

PUTRAJAYA, 11 Sept (Bernama) -- Malaysia sentiasa mengamalkan polisi pintu terbuka dalam memperkukuhkan sektor pertanian dan keterjaminan makanan, kata Menteri Pertanian dan Keterjaminan Makanan Datuk Seri Mohamad Sabu.

Beliau berkata kerajaan khususnya Kementerian Pertanian dan Keterjaminan Makanan (KPKM)  mengalu-alukan kerjasama strategik pelabur dari dalam dan luar negara, serta menggalakkan kerjasama awam-swasta.

Mohamad berkata Program Inovasi Nasional Keterjaminan Agromakanan Rakyat (PINTAR) yang menggariskan lima strategi merangkumi sektor tanaman, ternakan, perikanan dan industri asas tani, merupakan contoh kerangka kerjasama yang telah dilaksanakan setakat ini.

“Melalui konsep PINTAR ini, pelaksanaan dan pembudayaan inovasi dan re-engineering dalam semua aspek rantaian nilai sektor agromakanan diberi penekanan yang komprehensif,” katanya berucap pada Persidangan Keterjaminan Makanan Asia 2024, di sini, hari ini.

Mohamad berkata KPKM juga aktif dalam meningkatkan kerjasama di peringkat antarabangsa melalui pelbagai rundingan dua hala dan pelbagai hala.

“Pada tahun lepas, semasa Mesyuarat Menteri-Menteri ASEAN Mengenai Pertanian dan Perhutanan (AMAF) ke-45, Malaysia sebagai pengerusi telah menyatakan komitmen untuk melipatgandakan usaha memacu kerjasama lebih erat antara negara anggota, bagi memelihara keterjaminan makanan di rantau ini.

“Kita juga telah mencadangkan dua keutamaan pencapaian ekonomi sebagai persediaan Malaysia sebagai tuan rumah dan Pengerusi ASEAN pada tahun hadapan. Saya berharap ia mampu mencapai pembangunan dalam sektor pertanian yang lebih mampan, serta mengukuhkan keselamatan makanan di rantau ASEAN,” katanya.

Mohamad memberi jaminan bahawa kerajaan akan terus memberi fokus kepada usaha memperkasakan industri pertanian dan pada masa sama meningkatkan kualiti hidup serta tahap sosioekonomi petani, penternak dan nelayan di Malaysia.

“Bagi tahun ini, sebanyak RM6.17 bilion telah diperuntukkan untuk pembangunan sektor pertanian dan keterjaminan makanan negara, dan jumlah ini merupakan peruntukan terbesar dalam sejarah setakat ini," katanya.

-- BERNAMA

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan