AM > BERITA

Persiapan Sambutan Hari Malaysia Di Sabah Kini Lebih 60 Peratus

12/09/2024 11:20 PM

KOTA KINABALU, 12 Sept (Bernama) -- Timbalan Setiausaha Tetap Dua Kementerian Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar Sabah Alesia Sion berkata persiapan Sambutan Hari Malaysia peringkat kebangsaan kini melebihi 60 peratus.

Beliau berkata segala persiapan berjalan dengan sangat lancar tanpa sebarang halangan untuk sambutan yang bakal berlangsung di Padang Merdeka di sini pada 16 Sept ini.

Acara raptai hari pertama yang diadakan hari ini memfokus kepada persiapan teknikal terutama dari segi pementasan, pencahayaan dan sistem bunyi.

"Raptai penuh akan diadakan pada hari kedua esok dan ketiga lusa yang memfokus kepada keseluruhan persiapan seperti hiasan pentas serta persembahan Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara (JKKN) Sabah.

“JKKN akan menampilkan persembahan khas gabungan tarian tradisional etnik Sabah, Sarawak dan Semenanjung Malaysia sebagai simbolik keharmonian negara kita,” katanya kepada Bernama ketika meninjau raptai itu hari ini.

Mengulas lanjut, Alesia berkata beliau yakin segala persiapan yang dilakukan ketika ini mampu memberikan hasil terbaik sekali gus mengangkat nama Sabah selaku tuan rumah Sambutan Hari Malaysia 2024.

Tinjauan Bernama di Padang Merdeka malam ini mendapati petugas sibuk memasang peralatan bunyi dan cahaya manakala pentas serta khemah sudah siap didirikan.

-- BERNAMA

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan