AM > BERITA

UTP, Universiti Nombor 1 Malaysia Dalam Ranking Times Higher Education World University 2025

09/10/2024 03:25 PM

KUALA LUMPUR, 9 Okt (Bernama) -- Universiti Teknologi Petronas (UTP) mencapai kejayaan luar biasa dengan menjadi universiti nombor satu Malaysia yang mendapat tempat dalam Times Higher Education (THE) World University Rankings 2025, melonjak ke kelompok 200-250 daripada kedudukan sebelumnya dalam kelompok 301-350.

Dalam satu kenyataan hari ini, UTP memaklumkan bahawa lonjakan ketara sebanyak 100 tangga ini telah meletakkan UTP sebagai universiti nombor satu di Malaysia dan universiti swasta terkemuka di ASEAN.

“Sejak 2017, universiti ini telah secara konsisten meningkat dalam ranking, berganjak daripada kelompok 601-850 kepada 250 universiti teratas di dunia hari ini.

“Peningkatan UTP dalam ranking adalah bukti tumpuan yang tidak berbelah bahagi terhadap kecemerlangan akademik dan penyelidikan, kerjasama industri yang kukuh, serta komitmen untuk menghasilkan graduan yang siap untuk masa depan,” katanya, sambil menambah bahawa penekanan universiti terhadap pembelajaran antara disiplin dan pendidikan berasaskan pengalaman membekalkan pelajar dengan kemahiran dan pengetahuan yang diperlukan untuk berkembang dalam dunia yang sentiasa berubah.

Sementara itu, Naib Canselor UTP Prof Datuk Dr Mohamed Ibrahim Abdul Mutalib berkata pencapaian ini adalah sumber kebanggaan yang besar bagi seluruh komuniti UTP, mencerminkan dedikasi dan komitmen teguh daripada fakulti, kakitangan, pelajar, dan alumni universiti.

“Kami mengucapkan terima kasih kepada Petronas, rakan industri, dan kolaborator akademik yang telah menyumbang kepada pencapaian UTP,” katanya, sambil menekankan bahawa fokus strategik UTP adalah untuk menjadi universiti yang berasaskan penyelidikan sambil mengekalkan komitmennya terhadap kecemerlangan pengajaran.

Mohamed Ibrahim berkata usaha meluas oleh universiti untuk bekerjasama dengan industri dan membina perkongsian yang kukuh di seluruh dunia, disertai dengan peningkatan penyelidikan translasi, telah membolehkan UTP menghasilkan siswazah yang memenuhi permintaan industri dan bersedia menghadapi masa depan.

Selaras dengan visinya untuk menjadi universiti terkemuka dalam bidang tenaga dan teknologi menjelang 2050, beliau memaklumkan bahawa UTP akan memperkenalkan program kejuruteraan inovatif baharu yang membekalkan pelajar dengan kemahiran antara disiplin untuk masa depan semasa THE Campus Live SE Asia yang dianjurkan oleh UTP pada 26 November ini di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur.

“Menyedari kemajuan pesat dalam kecerdasan buatan (AI) dan teknologi terkini lain, UTP sedang mengadaptasi kaedah pengajaran dan pembelajaran baharu untuk memastikan graduannya mempunyai atribut yang diperlukan untuk berkembang dalam landskap yang sentiasa berubah,” katanya.

Ketika UTP terus menghadapi cabaran yang akan datang, beliau menekankan fokus universiti terhadap penyelidikan yang berimpak, terutamanya dalam bidang peralihan tenaga, kehidupan masa depan, kelestarian, dan digitalisasi.

“Kami bekerja dengan tekun untuk memastikan penyelidikan kami bukan sahaja terkini tetapi juga relevan, menangani cabaran global dan menawarkan penyelesaian dunia nyata yang boleh dikomersilkan. Dengan cara ini, kami menyumbang kepada kebaikan masyarakat dan kemajuan pengetahuan,” katanya.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan