DUNIA > BERITA

Jutaan Isi Rumah Di Australia Alami Ketidakjaminan Bekalan Makanan: Laporan

15/10/2024 09:48 PM

SYDNEY, 15 Okt (Bernama-Xinhua) -- Satu laporan yang diterbitkan pada Selasa oleh badan amal bantuan kelaparan, Foodbank Australia mendedahkan bahawa jutaan isi rumah di Australia sedang menghadapi masalah ketidakjaminan bekalan makanan yang serius, menurut Xinhua.

Laporan itu menyatakan bahawa 3.4 juta isi rumah di seluruh negara mengalami ketidakjaminan bekalan makanan dalam tempoh 12 bulan lalu. Daripada jumlah itu, dua juta isi rumah mengalami ketidakjaminan bekalan makanan yang teruk.

Ketidakjaminan bekalan makanan seperti yang ditakrifkan oleh kerajaan Australia, berlaku apabila ketersediaan makanan yang mencukupi dari segi nutrisi dan selamat, atau keupayaan untuk memperoleh makanan secara cara yang boleh diterima secara sosial adalah terhad atau tidak pasti.

Laporan tahunan Foodbank mendapati 97 peratus isi rumah yang mengalami ketidakjaminan bekalan makanan yang teruk terpaksa melangkau waktu makan atau mengurangkan saiz hidangan, dan separuh daripada orang dewasa yang mengalami ketidakjaminan bekalan makanan yang teruk tidak makan sepanjang hari kerana faktor kos.

Lebih 80 peratus isi rumah yang mengalami ketidakjaminan bekalan makanan menyebut kenaikan kos sara hidup sebagai punca.

"Lebih separuh daripada isi rumah yang mengalami ketidakjaminan bekalan makanan kini berada pada tahap teruk dalam spektrum ketidakjaminan bekalan makanan. Bagi keluarga ini, ia bukan sekadar mengurangkan makanan, tetapi tidak makan langsung, kadang-kadang untuk beberapa hari," kata Ketua Eksekutif Foodbank Australia, Brianna Casey.

Dalam kalangan isi rumah yang mengalami ketidakjaminan bekalan makanan yang teruk, 97 peratus bimbang kehabisan makanan sebelum mempunyai wang yang cukup untuk membeli lebih banyak dan 93 peratus tidak mampu menyediakan hidangan yang seimbang.

-- BERNAMA-XINHUA

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan