DUNIA > BERITA

China, UNESCO Rai Ulang Tahun Ke-30 Biasiswa "Tembok Besar"

23/10/2024 04:04 PM

PARIS, 23 Okt (Bernama-CMG) -- China dan Pertubuhan Pendidikan, Sains dan Kebudayaan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNESCO) bersama-sama menyambut ulang tahun ke-30 Biasiswa "Tembok Besar" di sini pada Rabu.

Majlis resepsi terbabit diserikan dengan kehadiran Penolong Ketua Pengarah UNESCO bagi Keutamaan Afrika dan Hubungan Luar, Firmin Edouard Matoko, dan wakil China yang berpangkat Duta Besar ke UNESCO, Yang Xinyu.

Matoko dalam ucapannya menghargai sokongan jitu yang diberi kerajaan China sejak sekian lama, dan menegaskan bahawa sebagai program strategik yang bertujuan menggalakkan pembangunan lestari dan persefahaman antarabangsa, Biasiswa "Tembok Besar" telah berkembang menjadi satu saluran khas dalam merancakkan interaksi dan pertukaran antara umat manusia, serta mendorong kedamaian yang berkekalan antara negara. Ia bukan sahaja menjadi teladan cemerlang dalam kerjasama Selatan-Selatan, tetapi juga memberi sumbangan signifikan kepada negara membangun dalam meningkatkan keupayaan modal insan.

Sementara itu, Yang Xinyu berkata bahawa pada tiga dekad yang lepas, terdapat lebih 800 orang bakat yang berkaliber dari hampir 100 negara membangun telah selesai menuntut ilmu di China berkat Biasiswa "Tembok Besar", dengan separuh antaranya mengambil sains dan kejuruteraan sebagai mata pelajaran utama, dan hampir 20 peratus mengambil pendidikan sebagai jurusan. Program itu bukan sahaja kondusif bagi pertukaran fikiran dan perkongsian pengetahuan rentas sempadan di sebalik latar belakang budaya yang berlainan, tetapi juga berperanan positif dalam mendorong perkembangan ekonomi dan kemajuan masyarakat di "Selatan Global".

Untuk rekod, Biasiswa "Tembok Besar" yang ditubuhkan bersama oleh China dan UNESCO pada 1994, bertujuan untuk menyokong dan membantu pelajar dari jabatan kerajaan, universiti dan institusi pengajian di negara membangun dan negara paling mundur mengikuti pembelajaran atau melanjutkan pengajian di China.

-- BERNAMA-CMG

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan