DUNIA > BERITA

"Keji, Kejam" - PCO Kecam Pembunuhan Wartawan Penyiaran Filipina

23/10/2024 10:34 PM

MANILA, 23 Okt (Bernama-PNA) -- Pejabat Komunikasi Presiden Filipina (PCO) pada Rabu mengecam pembunuhan seorang wartawan penyiaran tempatan di Barangay Tumaga, Zamboanga City, menyifatkan serangan itu sebagai tindakan keji dan kejam.

Dalam satu kenyataan, PCO berkata pihaknya mengutuk serangan tidak berperikemanusiaan terhadap Maria Vilma Rodriguez, yang ditembak tiga kali oleh suspek di hadapan ahli keluarganya sekitar 8.45 malam Selasa, lapor Agensi Berita Filipina (PNA).

Rodriguez, seorang penyampai program radio untuk Pusat Tindakan Barangay di 105.9 EMedia, dikejarkan ke hospital tetapi disahkan meninggal dunia sebaik tiba oleh doktor yang merawatnya.

"Tindakan keji dan kejam seperti ini tidak mempunyai tempat di negara kita yang menghargai kebebasan, demokrasi, dan kedaulatan undang-undang," menurut PCO.

Pejabat media Istana menyeru pihak berkuasa untuk menjalankan siasatan yang pantas dan adil terhadap pembunuhan kejam itu.

"Tiada satu pun bukti yang harus diabaikan dalam usaha untuk mencari pihak yang bertanggungjawab," tambahnya.

PCO turut merakamkan ucapan takziah kepada keluarga mangsa dan menggesa agensi kerajaan yang berkaitan untuk memberikan sokongan penuh.

"Kami juga memberi jaminan kepada mereka tentang komitmen kami untuk memperjuangkan kebenaran dan keadilan bagi Cik Rodriguez," menurut PCO.

Polis Zamboanga City berkata pihaknya telah menangkap suspek pembunuhan itu, tetapi identitinya masih dirahsiakan sementara siasatan sedang dijalankan.

-- BERNAMA-PNA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan