DUNIA > BERITA

Setiausaha Agung NATO Sambut Baik Pakatan Pertahanan UK-Jerman

23/10/2024 11:15 PM

ISTANBUL, 23 Okt (Bernama-Anadolu) -- Setiausaha Agung Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (NATO), Mark Rutte, pada Rabu menyambut baik perjanjian pertahanan baharu antara United Kingdom (UK) dan Jerman, menekankan bahawa ia akan mengukuhkan sokongan pakatan tentera itu terhadap keselamatan Ukraine, lapor Agensi Anadolu (AA).

"NATO akan terus meningkatkan pencegahan dan pertahanan serta mempertingkatkan sokongan kami terhadap Ukraine kerana keselamatan Ukraine adalah keselamatan kita," kata Rutte semasa melawat kumpulan pertempuran NATO di Estonia.

Merujuk kepada pencerobohan Rusia pada 2022 ke atas Ukraine, beliau menekankan kepentingan pertahanan kolektif NATO dengan berkata, "Ini bukan hanya tentang Estonia di sayap timur. Ia adalah mengenai kita semua bersama."

Apabila ditanya oleh seorang wartawan mengenai pilihan raya presiden Amerika Syarikat (AS) yang akan datang, Rutte menyatakan keyakinannya terhadap hubungan NATO dengan Washington, sambil berkata, "Kami akan bekerja secara positif dengan sesiapa sahaja yang menang."

Beliau menambah bahawa kedua-dua pihak dalam spektrum politik di AS memahami kepentingan NATO untuk keselamatan global.

Di bawah perjanjian pertahanan UK-Jerman, Rheinmetall, sebuah firma pertahanan Jerman, akan membuka kilang baharu di UK untuk mengeluarkan laras meriam artileri, dan perjanjian ini akan membuka jalan untuk kedua-dua negara bekerjasama dalam pembangunan dron dan peluru berpandu jarak jauh baharu.

Pesawat pemantauan maritim Jerman juga akan secara berkala mengawal Atlantik Utara dari Pangkalan Udara Diraja (RAF) Lossiemouth di Scotland.

-- BERNAMA-ANADOLU


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan