DUNIA > BERITA

Rancakkan Landskap Pembangunan “Kerjasama BRICS Raya” – Xi

24/10/2024 02:44 PM

KAZAN 24 Okt (Bernama-CMG) -- Presiden China Xi Jinping menyeru negara anggota BRICS bekerjasama mencapai pembangunan berkualiti tinggi dalam merancakkan landskap "Kerjasama BRICS Raya".

Xi membuat kenyataan itu ketika berucap pada Sidang Kemuncak BRICS ke-16 yang diadakan di Kazan, Rusia pada Rabu. Presiden Rusia Vladimir Putin mempengerusikan sidang kemuncak itu.   

Ketika menyentuh mengenai pembangunan BRICS pada masa depan, Xi mencadangkan untuk membina BRICS yang komited terhadap keamanan dengan semua pihak bersama-sama mempertahankan keselamatan.

"Negara anggota BRICS perlu berusaha meredakan ketegangan dalam krisis Ukraine, selain menggalakkan gencatan senjata segera di Semenanjung Gaza bagi penyelesaian isu Palestin secara komprehensif, adil dan berkekalan," kata Xi.

Xi juga mencadangkan untuk menambah elemen inovatif dalam pembangunan BRICS.

"China mengalu-alukan pelbagai pihak giat meningkatkan penglibatan dalam Pusat Pembangunan dan Kerjasama Kecerdasan Buatan China-BRICS yang kami tubuhkan baru-baru ini, beserta Pusat Penyelidikan Antarabangsa Sumber Laut Dalam BRICS, Pusat Kerjasama China mengenai Zon Ekonomi Khas BRICS, Pusat China untuk Keupayaan Perindustrian BRICS, dan Rangkaian Kerjasama Ekosistem Digital BRICS yang akan ditubuhkan.

"Selain itu, kita perlu membina BRICS yang komited terhadap pembangunan hijau dengan bertindak sebagai pengamal pembangunan mampan, di samping membina BRICS yang menjunjung keadilan dengan bertindak sebagai peneraju dalam pembaharuan tadbir urus global," tambah Xi.

Xi juga mencadangkan untuk membina BRICS yang mementingkan pertukaran sosiobudaya.

"Inisiatif berhubung kerjasama pendidikan digital BRICS yang dikemukakan China mula dilaksanakan melalui program pembangunan keupayaan dalam bidang pendidikan digital BRICS. 

"Sebanyak 10 pusat pembelajaran akan dibuka di negara-negara BRICS dalam tempoh lima tahun akan datang untuk menyediakan peluang latihan kepada 1,000 pentadbir pendidikan, guru dan pelajar tempatan," kata beliau.

Presiden Xi menegaskan, China komited bekerjasama dengan negara-negara BRICS untuk menyasarkan pembangunan berkualiti tinggi dalam meneroka landskap "Kerjasama BRICS Raya", yang dipercayai kondusif bagi pembinaan komuniti berkongsi nasib sesama insan.

Sementara itu, para hadirin bertukar-tukar pandangan secara mendalam mengenai kerjasama BRICS dan isu-isu antarabangsa utama yang melibatkan kepentingan bersama dengan fokus kepada tema "Kukuhkan Multilateralisme demi Pembangunan dan Keselamatan Global yang Adil".

Deklarasi Kazan Sidang Kemuncak BRICS ke-16 yang diumumkan kemudian menyatakan bahawa tawaran akan disediakan kepada negara yang berminat mahu memohon sebagai rakan kongsi blok itu.

Turut hadir Presiden Mesir Abdel-Fattah al-Sisi, Perdana Menteri Ethiopia Abiy Ahmed, Perdana Menteri India Narendra Modi, Presiden Iran Masoud Pezeshkian Presiden Afrika Selatan, Cyril Ramaphosa dan Presiden Emiriah Arab Bersatu Sheikh Mohamed bin Zayed Al Nahyan. Presiden Brazil Luiz Inacio Lula da Silva pula hadir secara maya.

--BERNAMA-CMG


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan