EKONOMI > BERITA

KUSKOP PANTAU SECARA TERPERINCI PELAKSANAAN SUBSIDI DIESEL, AMBIL MAKLUM BALAS PEMAIN INDUSTRI - EWON

26/06/2024 07:27 PM

KUALA LUMPUR, 26 Jun (Bernama) -- Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi (KUSKOP) akan memantau secara terperinci perkembangan pelaksanaan rasionalisasi subsidi diesel kepada industri perniagaan.

Menterinya, Datuk Ewon Benedick berkata pemantauan tersebut turut mengambil kira maklum balas daripada pihak industri mengenai kesan pelaksanaan penyasaran subsidi diesel yang dilaksanakan sejak 10 Jun lepas.

“KUSKOP sentiasa membuka ruang untuk menerima pandangan dan cadangan daripada pemain industri selain boleh mengemukakan perkara tersebut secara bertulis kepada KUSKOP untuk dibawa ke mesyuarat Kabinet,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan Mesyuarat Agung Tahunan Persatuan Pengilang dan Industri Perkhidmatan Bumiputera Malaysia (PENGILANG) di sini hari ini.

Katanya beliau sedia maklum mengenai keputusan yang dibuat oleh kerajaan ini mempunyai kesan terhadap rantaian bekalan dalam negara.

Di bawah pelaksanaan rasionalisasi subsidi diesel, kerajaan telah memperkenalkan Program Bantuan Subsidi MADANI (BUDI MADANI).

BUDI MADANI memperkenalkan kad fleet di bawah Sistem Kawalan Diesel Bersubsidi (SKDS) membabitkan 33 jenis kenderaan pengangkutan awam dan barangan serta bantuan subsidi tunai RM200 sebulan kepada pemilik kenderaan diesel persendirian.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 IFLIX dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan