EKONOMI > BERITA

FSF BAGI 10 SEKTOR STRATEGIK AKAN SIAP PADA SEPTEMBER 2024 - STEVEN SIM

22/07/2024 03:40 PM

KUALA LUMPUR, 22 Julai (Bernama) -- Rangka Kerja Kemahiran Masa Depan (FSF) bagi 10 sektor strategik akan siap pada September 2024 dan dijangka memberi panduan kepada lebih 4.5 juta pekerjaan dalam sektor itu, kata Menteri Sumber Manusia Steven Sim Chee Keong.

Beliau berkata 10 sektor tersebut termasuk pembuatan farmaseutikal, elektrik dan elektronik, perdagangan borong dan runcit, perkhidmatan perniagaan global, tenaga dan kuasa, bahan kimia, peranti perubatan, aeroangkasa serta teknologi komunikasi dan maklumat.

“Rangka Kerja Kemahiran Masa Depan untuk semua sektor ini akan mengambil pendekatan metodologi yang serupa, dengan wajaran tambahan bagi kesan kecerdasan buatan, pendigitalan dan ekonomi hijau terhadap piawaian.

“Anda akan dipacu data dan industri dengan Kementerian Sumber Manusia boleh melaksanakannya dengan mudah melalui Future Skills Talent Council kita sedia ada, yang merupakan kumpulan pakar sektor yang terdiri daripada profesional semasa dalam setiap sektor,” katanya ketika berucap melancarkan FSF untuk sektor kewangan di sini, pada Isnin.

Beliau berkata penambahan sektor kewangan menjadikan 11 sektor bagi FSF itu setakat ini, melibatkan sejumlah 4.67 juta pekerja.

Semua sektor itu dipilih susulan kaitan rapatnya dengan sumbangan kepada ekonomi negara, apabila tujuh daripadanya menyumbang kira-kira 79 peratus kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK), katanya.

Sim berkata Kementerian Sumber Manusia akan mewujudkan portal awam interaktif untuk membolehkan perniagaan, pelajar, penggubal dasar dan orang ramai merujuk rangka kerja itu dengan kemas kini berkala.

“Portal itu juga akan membolehkan pengguna melakukan penilaian pekerjaan dan kemahiran peribadi selain dihubungkan kepada kursus kemahiran sedia ada dan perkhidmatan padanan pekerjaan.

“Ini akan menandakan pencapaian baharu dalam penggubalan dasar kita apabila kerajaan, industri dan akademik mengumpulkan sumber untuk menghasilkan alat yang hebat untuk membimbing dalam membuat keputusan di setiap peringkat,” katanya.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan