EKONOMI > BERITA

Sektor Perindustrian Malaysia Berkembang Pesat Pada 2024 - PIVB

11/09/2024 03:51 PM

KUALA LUMPUR, 11 Sept (Bernama) -- Sektor perindustrian Malaysia dijangka mengekalkan momentum meningkatnya pada 2024, didorong oleh permintaan domestik yang kukuh dan pemulihan pasaran global secara berperingkat, menurut Public Investment Bank Bhd (PIVB).

Indeks Pengeluaran Perindustrian (IPP) negara meningkat 5.3 peratus tahun ke tahun pada Julai, naik daripada 5.0 peratus tahun ke tahun pada Jun, dipacu oleh pertumbuhan kukuh dalam sektor pembuatan. 

Menurut bank pelaburan itu dalam nota penyelidikan, pengeluaran pembuatan pada Julai disokong oleh keuntungan dalam industri berorientasikan domestik dan eksport, menunjukkan sumbangan yang seimbang kepada prestasi sektor itu.

Merujuk data Perangkaan Perdagangan Semikonduktor Dunia (WSTS), PIVB berkata pasaran semikonduktor global diunjurkan berkembang sebanyak 16 peratus tahun ke tahun pada 2024, dengan tambahan peningkatan sebanyak 12.5 peratus dijangka pada 2025.

Menurut PIVB, unjuran optimis ini memberi gambaran yang menggalakkan untuk Malaysia apabila sektor elektrik dan elektronik - yang menyumbang lebih 40 peratus daripada jumlah eksport - terus menjadi pemacu utama pertumbuhan.

“Jangkaan peningkatan dalam eksport elektronik, disokong oleh kesan asas yang menggalakkan, dijangka mengurangkan impak terhadap prospek perdagangan Malaysia.

“Kami mengunjurkan eksport barangan dan perkhidmatan Malaysia berkembang sebanyak 5.4 peratus tahun ke tahun pada 2024, disokong oleh permintaan global yang pulih dan sektor elektronik yang kukuh,” katanya.

Sementara itu, perdagangan barangan global terus pulih menjelang suku ketiga 2024, membina momentum dari awal tahun selepas tahun 2023 mencatatkan lemah, menurut barometer perdagangan barangan Pertubuhan Perdagangan Dunia (WTO) terkini.

“Bagaimanapun, di sebalik trend positif ini, WTO mengingatkan bahawa prospek perdagangan global mengalami ketidaktentuan berikutan ketegangan geopolitik, konflik serantau, pendirian dasar monetari yang berubah di negara-negara maju dan pesanan eksport yang rendah.

“Unjuran perdagangan WTO yang akan datang, yang akan dikeluarkan pada pertengahan Oktober, dijangka memberikan penilaian yang lebih terperinci mengenai cabaran ini dan potensi impaknya terhadap dinamik perdagangan untuk beberapa bulan akan datang,” katanya.

-- BERNAMA

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan