EKONOMI > BERITA

Prestasi Serantau, Pengukuhan Ringgit Jejas Pasaran Getah

13/09/2024 05:45 PM

Oleh Engku Shariful Azni Engku Ab Latif

KUALA LUMPUR, 13 Sept (Bernama) -- Pasaran getah Kuala Lumpur susut ketika mengakhiri dagangan Jumaat susulan peningkatan ketara pada sesi sebelum ini selain dipengaruhi oleh prestasi pasaran serantau, kata peniaga.

Pada masa sama, sentimen turut dijejaskan oleh pengukuhan nilai ringgit berbanding dolar Amerika Syarikat (AS).

“Bagaimanapun, kerugian seterusnya dapat dikekang oleh peningkatan harga minyak mentah, jangkaan pengurangan kadar faedah Amerika Syarikat (AS) selain pengesahan China untuk merangsang pemulihan ekonominya,” katanya kepada Bernama.

Dalam pada itu, pasaran getah Kuala Lumpur akan ditutup pada Isnin ini bersempena cuti umum Hari Malaysia serta Maulidur Rasul dan akan beroperasi semula pada hari berikutnya.

Harga rujukan Lembaga Getah Malaysia (LGM) bagi Getah Mutu Malaysia SMR 20 turun 3.0 sen kepada 812.50 sen sekilogram manakala susu getah pukal naik 2.0 sen kepada 675.50 sen sekilogram.

Pada 5 petang, harga rujukan LGM bagi SMR 20 fizikal berada pada 815 sen sekilogram manakala susu getah pukal pada 677 sen sekilogram.

-- BERNAMA

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan