EKONOMI > BERITA

NCIA Bantu Realisasikan Perjanjian Usaha Sama Yenher-FE Bernilai RM75 Juta

14/09/2024 01:37 PM

GEORGE TOWN, 14 Sept (Bernama) -- Pihak Berkuasa Pelaksanaan Koridor Utara (NCIA) membantu merealisasikan perjanjian usaha sama antara Yenher Holdings Bhd (Yenher) dan syarikat bioteknologi perintis dari Denmark Fermentationexperts A/S (FE) untuk membentuk YH European Protein Asia Sdn Bhd (YHEPA).

NCIA dalam satu kenyataan hari ini berkata pada peringkat permulaan, YHEPA akan menukar kemudahan sedia ada di Simpang Ampat, Pulau Pinang, kepada kilang pembuatan bertaraf GMP+ yang canggih dengan pelaburan bagi fasa pertama ini dianggarkan berjumlah RM75 juta.

Menurutnya, perkongsian ini memanfaatkan kepakaran teknologi penapaian termaju FE dan keupayaan pembuatan dan rangkaian pengedaran Yenher yang meluas untuk menghasilkan rangkaian protein tumbuhan baharu yang mementingkan alam sekitar dan kos efektif untuk ternakan dan akuakultur.

Usaha sama itu akan memberi tumpuan kepada aktiviti mengubah produk sampingan tumbuhan seperti kacang soya, biji sesawi, serta makanan rumpai laut kepada bahan makanan bernilai tinggi

"Peringkat seterusnya ialah membangunkan sebuah lagi loji makanan isirong sawit khusus. Usaha sama itu dijangka mewujudkan 16 peluang pekerjaan berkemahiran tinggi dan pengurusan di Malaysia.

."Operasi dijangka bermula pada Suku Keempat 2025, sekali gus meletakkan YHEPA bersedia untuk memenuhi pasaran yang sedang berkembang di seluruh Asia Tenggara dan Taiwan, termasuk Vietnam, Indonesia dan Filipina," kata NCIA.

Pengerusi Eksekutif Yenher, Datuk Cheng Mooh Tat berkata usaha sama tersebut merupakan penjajaran strategik komitmen Yenher terhadap kemampanan dan inovasi dengan kepakaran FE dalam bioteknologi

Sementara itu, Ketua Pegawai Eksekutif dan pengasas FE, Jens Legarth berkata kerjasama itu bukan sahaja akan dapat meningkatkan kualiti bahan makanan tetapi juga menangani cabaran global yang kritikal seperti memastikan keterjaminan makanan dan menangani kekurangan, meningkatkan kesihatan haiwan secara semula jadi dan mengurangkan kesan alam sekitar ke atas pengeluaran makanan.

"Ini hanyalah permulaan era baharu dalam biosolution pertanian," kata Legarth.

-- BERNAMA

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan