EKONOMI > BERITA

Projek Bakul Makanan Di Betong Dijangka Selesai Awal Tahun Depan - RECODA

16/09/2024 04:42 PM

KUCHING, 16 Sept (Bernama) -- Projek Pembangunan Bakul Makanan di Spaoh, Betong, yang merupakan sebahagian daripada inisiatif Bakul Makanan Kerajaan Persekutuan dijangka selesai awal tahun depan.

Ketua Pegawai Eksekutif Lembaga Pembangunan Koridor Wilayah (RECODA) Datuk Ismawi Ismuni berkata projek itu yang ketika ini telah 70 peratus siap akan menjadi pusat pengumpulan, pemprosesan dan pembungkusan (CPPC) bagi produk pertanian penduduk setempat. 

“Inisiatif ini memperlihatkan komitmen RECODA untuk mengubah kawasan luar bandar Sarawak menjadi kuasa ekonomi melalui projek pembangunan sosio-ekonomi bersasar.

“Selain itu, kami juga merancang untuk menubuhkan satu lagi CPPC di Sungai Baji, Sarikei,” katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

Ismawi berkata RECODA menyasar untuk membawa impak positif ke kawasan luar bandar dengan menambah baik infrastruktur pertanian, justeru, CPPC akan memainkan peranan penting dalam meningkatkan ekonomi tempatan dan keterjaminan makanan.

RECODA baru-baru ini menandatangani Memorandum Persefahaman (MoU) dengan Kumpulan Carus, Nex Ecoventure dan Kumpulan Samling untuk menjalin kerjasama.

Kerjasama itu bertujuan untuk mengoptimumkan pengeluaran, mengurus peralatan, menyelia rantaian bekalan dan meningkatkan kecekapan operasi di CPPC dan Stesen Pertanian Tanah Tinggi Bersepadu (IHAS) di Betong, Sarikei dan Long Banga.

Selain itu, kerjasama tersebut juga menumpu untuk memperkasa petani tempatan menerusi pindahan ilmu pengetahuan dan menggalakkan amalan kaedah pertanian mesra alam.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan