EKONOMI > BERITA

Gaji Rendah Antara Punca Simpanan KWSP Tidak Mencukupi - Pengerusi

01/10/2024 03:12 PM

KUALA LUMPUR, 1 Okt (Bernama) -- Struktur gaji rendah di Malaysia menjadi antara faktor utama yang menyebabkan jumlah simpanan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) yang tidak mencukupi.

Pengerusi KWSP Tan Sri Mohd Zuki Ali berkata caruman yang tidak teratur, terutama dalam kalangan mereka yang menceburi ekonomi tidak formal atau ekonomi gig, juga hanya memburukkan lagi keadaan.

“Peralihan yang kian ketara ke arah kerja tidak formal telah menyebabkan semakin kurangnya individu mendapat akses terhadap skim simpanan persaraan rasmi seperti KWSP.

“Ini ditambah lagi dengan tahap celik kewangan agak rendah dan mengehadkan pemahaman orang ramai mengenai kepentingan menabung serta perancangan persaraan," katanya dalam ucapan aluannya pada acara perasmian Bulan Literasi Kewangan 2024 di sini, hari ini.

Antara usaha bagi menaikkan gaji termasuk langkah kerajaan melaksanakan pelarasan gaji di bawah Sistem Saraan Perkhidmatan Awam (SSPA) yang akan menggantikan Sistem Saraan Malaysia (SSM) berkuatkuasa 1 Dis, 2024. 

Kerajaan juga menaikkan gaji minimum kepada RM1,500 sebulan pada 2022 daripada RM1,200 sebulan di bandar-bandar utama dan RM1,100 di bahagian lain di Malaysia pada 2020 untuk membantu menangani peningkatan kos sara hidup serta memperbaiki keadaan kewangan pekerja yang bergaji rendah.

Dalam pada itu, Mohd Zuki berkata Strategi Literasi Kewangan Kebangsaan di bawah Jaringan Pendidikan Kewangan (FEN) melaporkan sebanyak 41 peratus rakyat Malaysia bergantung kepada simpanan KWSP mereka sebagai sumber pendapatan utama untuk persaraan.

Bagaimanapun, hanya 34 peratus daripada ahli aktif KWSP di bawah usia 55 tahun menepati Kuantum Simpanan Asas yang menunjukkan setakat 30 Jun, 2024, masih ramai tidak bersedia untuk persaraan.

Mohd Zuki berkata setakat ini hanya 29 peratus daripada populasi golongan berusia menerima pencen bulanan, khususnya daripada skim pencen perkhidmatan awam dan program bantuan seperti Bantuan Warga Emas.

“Ini menyaksikan baki golongan itu bergantung sama ada dengan simpanan KWSP, simpanan peribadi, sokongan keluarga atau terus bekerja bagi menampung kos sara hidup pada usia berkenaan,” katanya.

Selain itu, beliau berkata tinjauan Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK) menunjukkan ramai pekerja bawah 40 tahun tidak aktif melakukan simpanan persaraan kerana lebih mengutamakan keperluan kewangan masa terdekat berbanding jaminan jangka panjang.

Hasil dapatan Tinjauan Penuaan dan Persaraan Malaysia menunjukkan 26 peratus responden mengakui akan terus bekerja sehingga kesihatan mereka tidak membenarkan untuk berbuat demikian, katanya.

Sehubungan itu, Mohd Zuki berkata literasi kewangan menjadi kunci bagi usaha, termasuk membantu individu membuat keputusan kewangan jangka panjang untuk persaraan.

“Bagi menyokong aspek itu, KWSP meluaskan lagi jangkauannya dengan menyediakan mekanisme, pendidikan serta bimbingan untuk membina masa depan yang terjamin,” katanya

Sementara itu, Bulan Literasi Kewangan 2024 selama sebulan yang bertemakan “Bijak Wang, Hidup Sejahtera” itu bertujuan meningkatkan aspek pengetahuan berkaitan serta memperkasa rakyat dengan kemahiran dan kaedah diperlukan untuk membuat keputusan yang lebih bermaklumat.

Ia menumpukan topik utama bagi meningkatkan kepintaran kewangan, termasuk pengurusan kewangan peribadi, pengurusan risiko, pengetahuan pelaburan, perancangan persaraan dan celik kewangan digital dengan penekanan yang kuat pada pencegahan penipuan.

Program perdana tahunan itu dianjurkan FEN yang merangkumi ahli termasuk Bank Negara Malaysia (BNM) Suruhanjaya Sekuriti Malaysia (SC), Kementerian Pendidikan Malaysia, Kementerian Pengajian Tinggi, KWSP, Permodalan Nasional Berhad (PNB), Perbadanan Insurans Deposit Malaysia (PIDM), dan AKPK.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan