EKONOMI > BERITA

Sidec Raih Anugerah Peluang/keterangkuman Digital WITSA Global 2024

08/10/2024 04:30 PM

SHAH ALAM, 8 Okt (Bernama) -- Perbadanan Teknologi Maklumat Ekonomi Digital Selangor (Sidec) memenangi Anugerah Kecemerlangan Perikatan Perkhidmatan Inovasi dan Teknologi Global (WITSA) 2024 bagi Peluang/Keterangkuman Digital (Sektor Awam).

Majlis penyampaian itu berlangsung di Yerevan, Armenia, pada 6 Oktober lepas.

Ketua Pegawai Operasi Sidec Loo Chuan Boon berkata anugerah berprestij itu mengiktiraf usaha agensi berkenaan dalam menggalakkan keterangkuman digital menerusi inisiatif Selangor 1000 Digital 2024 dan Anugerah Usahawan E-Dagang Terbaik Malaysia. 

Pencapaian cemerlang itu juga, katanya, hanya mengukuhkan lagi pengaruh Malaysia yang terus ketara dalam landskap inovasi dan teknologi global. 

“Kami amat berbangga di atas pengiktirafan oleh WITSA terhadap usaha memacu peluang dan keterangkuman digital. Anugerah ini tidak hanya memaparkan pencapaian Sidec, tetapi juga aspek daya tahan dan kebolehsesuaian perusahaan kecil dan sederhana (PKS) yang menerima khidmat kami.

“Selangor 1000 Digital 2024 dan Anugerah Usahawan E-Dagang Terbaik menjadi usaha kami bagi memperkasa kemajuan perniagaan dalam ekonomi digital,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Loo turut menzahirkan penghargaan terhadap pihak berkepentingan utama yang telah memberi sokongan serta menyumbang di atas kejayaan kedua-dua inisiatif berkenaan.

“Penghargaan istimewa untuk pejabat Exco Pelaburan, Perdagangan dan Mobiliti Selangor; Exco Belia, Sukan dan Keusahawanan Selangor; Menteri Besar Selangor (Pemerbadanan); AFFIN; Lazada; Shopline; FIUU; Pos Malaysia serta rakan lain di atas komitmen dalam menjayakan inisiatif ini.

“Kerjasama ini penting dalam memacu transformasi digital selain memperkasa komuniti PKS di Malaysia," katanya.

Inisiatif Selangor 1000 Digital 2024 telah memperkasa lebih 1,000 usahawan di Selangor menerusi penyediaan akses kepada mekanisme penyelesaian digital yang komprehensif.

Anugerah Usahawan E-Dagang Terbaik 2024 pula mengiktiraf usaha cemerlang bidang itu di serata negara dengan lebih 500 pedagang telah disenarai pendek pada tahun ini.

Selain Sidec, Telekom Research & Development Sdn Bhd menerusi Sistem Diagnostik Rangkaian Mudah Alih Pintar (Minds) turut mendapat pengiktirafan bagi Anugerah Transformasi Digital Terbaik (Sektor Swasta/Badan Bukan Kerajaan).

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan