EKONOMI > BERITA

SME Corp Fokus Lima Strategi Perkasa PMKs

16/10/2024 06:55 PM

Oleh Rohaiza Ab. Rahman

KOTA BHARU, 16 Okt (Bernama) -- SME Corporation Malaysia (SME Corp) akan memberi fokus kepada lima strategi untuk memperkasa perusahaan mikro, kecil dan sederhana (PMKS) di negara ini bagi tempoh jangka panjang.

Ketua Pegawai Eksekutifnya Rizal Nainy berkata fokus tersebut termasuk menyediakan peluang kepada perusahaan kecil dan sederhana (PKS) menyertai rantaian nilai syarikat besar dalam industri berimpak tinggi seperti pertanian pintar, aeroangkasa, elektrik dan elektronik, peranti perubatan, industri halal, pelancongan, bioteknologi serta minyak dan gas.

"SME Corp juga akan berusaha menggalakkan transformasi PKS ke pasaran global dengan mewujudkan rangka kerja berasaskan pasaran yang jelas," katanya kepada Bernama pada Program Chairman Entrepreneurship Lecture Series (CELS) di Universiti Malaysia Kelantan, di sini, hari ini.

Rizal berkata pihaknya juga akan melakukan pendekatan bersasar melalui transformasi dan pengembangan syarikat mikro menjadi syarikat yang lebih besar.

"Dua lagi bidang yang akan diberi tumpuan adalah pendekatan berstruktur bagi menyokong pendigitalan PKS selain memperkukuh peranan SME Corp sebagai agensi penyelaras pusat," katanya.

Mengulas lanjut, beliau berkata bilangan perusahaan bersaiz mikro berkurangan kepada 1,101,725 premis pada 2023 berbanding 1,173, 601 premis pada tahun sebelumnya.

"Ini kerana berlaku peralihan PMKS menjadi pemain industri yang lebih besar. Kita dapati firma bersaiz kecil meningkat sebanyak 35.8 peratus, manakala bilangan perusahaan bersaiz sederhana juga turut meningkat sebanyak 7.9 peratus," katanya.

Selain itu, katanya, penurunan itu juga didorong perubahan struktur ekonomi yang berevolusi apabila perniagaan seperti kafe siber, kedai buku dan kedai muzik tidak lagi relevan pada masa kini susulan kurang permintaan.

Beliau berkata berdasarkan pertumbuhan semasa jumlah PMKS dijangka meningkat tahun ini terutamanya yang melibatkan bidang perkhidmatan dan makanan.

-- BERNAMA

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan