EKONOMI > BERITA

Kerajaan Sedia Dana RM200 Juta Sokong Pelaburan Strategik

19/10/2024 12:52 AM

KUALA LUMPUR, 18 Okt (Bernama) -- Sebanyak RM200 juta disediakan meliputi Dana Pelaburan Bersama Strategik (CoSIF) dan Dana Pembangunan Industri NIMP (NIDF) tahun hadapan.

Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata peruntukan itu bertujuan menyokong pertumbuhan perusahaan kecil dan sederhana (PKS) dan syarikat pertengahan serta menggalakkan pendayaciptaan.

“Bagi memudah cara pelabur strategik, Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia (MIDA) akan menjadi pihak berkuasa melulus untuk pas penggajian melibatkan graduan bukan warganegara lepasan universiti tempatan bagi memenuhi keperluan modal insan dalam sektor Pelan Induk Perindustrian Baharu (NIMP),” katanya ketika membentangkan Belanjawan 2025 di Dewan Rakyat, hari ini.

Dalam pada itu, Anwar yang juga Menteri Kewangan berkata kerajaan juga telah menyatakan kesediaan melaksanakan cukai minimum global (GMT) ke atas syarikat multinasional.

“Dalam mengurangkan kesan GMT, kerajaan komited untuk memperkemas insentif sedia ada, mewujudkan insentif bukan cukai baharu serta mengkaji kebolehlaksanaan Kredit Cukai Pelaburan Strategik,” kata beliau.

Beliau berkata walaupun GMT memberi hasil tambahan, masih terdapat risiko negatif terhadap iklim pelaburan.

-- BERNAMA

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan