EKONOMI > BERITA

Industri Runcit Dijangka Pulih Menjelang Hujung Tahun - MUI Group

23/10/2024 09:27 PM

Oleh Engku Shariful Azni Engku Ab Latif

KUALA LUMPUR, 23 Okt (Bernama) -- Industri runcit dijangka pulih menjelang hujung tahun ini selepas mengalami pertumbuhan pasaran yang lemah dalam dua bulan kebelakangan ini, kata Malayan United Industries Bhd (MUI Group).

Pengerusi dan Ketua Pegawai Eksekutif Andrew Khoo berkata industri itu mengalami penurunan ekoran ringgit yang kukuh menyebabkan pelanggan melancong ke luar negara, sementara yang lain menangguhkan perbelanjaan untuk musim perayaan hujung tahun.

"Kita sedang menunggu musim perayaan (seperti Krismas) dan kebanyakan peruncit mengatakan ia waktu terbaik sepanjang tahun. 

"Jadi kami menjangkakan pemulihan menerusi peningkatan perbelanjaan daripada pelanggan," katanya kepada Bernama selepas melancarkan kedai konsep utama Metrojaya di sini hari ini.

Untuk tahun depan, kumpulan itu optimistik dengan berhati-hati tentang pertumbuhan ekonomi dengan rangsangan berterusan susulan pengumuman Belanjawan 2025, katanya.

Kedai konsep utama Metrojaya di Mid Valley Megamall itu merupakan kedai gaya hidup hibrid seluas 30,000 kaki persegi, menempatkan lebih 51 jenama, meliputi kategori utama seperti wangian dan kosmetik; fesyen wanita, lelaki dan kanak-kanak, aksesori, pakaian dalam dan perkakasan rumah.

Khoo berkata pengalaman membeli-belah yang diperbaharui itu adalah untuk menghidupkan semula konsep pasar raya runcit Metrojaya terdahulu.

"Semasa tahun-tahun kegemilangan Metrojaya pada 1980-an dan 1990-an, kami menjadi tumpuan utama. Pelanggan juga mencari barangan inovatif di bahagian fesyen dan peralatan rumah kami.

"Selepas 50 tahun, kami ingin kembali kepada semangat inovasi yang sama dengan pembukaan kedai konsep baharu ini. Kami akan berusaha untuk mengekalkan warisan peruncit dengan tradisi yang dipercayai untuk kualiti dan terus berkembang dalam persekitaran beli-belah yang dinamik," katanya.

-- BERNAMA

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan