EKONOMI > BERITA

JBIC Komited Sokong MITI Tarik Pelaburan Berkualiti Tinggi Dari Jepun - Tengku Zafrul

24/10/2024 02:53 PM

KUALA LUMPUR, 24 Okt (Bernama) -- Japan Bank for International Cooperation (JBIC) komited untuk menyokong Kementerian Pelaburan, Perdagangan dan Industri (MITI) dalam menarik pelaburan berkualiti tinggi dari Jepun, terutama dalam sektor tenaga lestari dan pembangunan industri berteknologi tinggi.

Menteri Pelaburan, Perdagangan dan Industri Tengku Datuk Seri Zafrul Abdul Aziz berkata pelaburan berkualiti tinggi berkenaan akan membantu mempercepatkan pertumbuhan ekonomi Malaysia.

“Kerjasama erat dengan JBIC akan memperkukuh kedudukan Malaysia sebagai pusat pelaburan serantau untuk teknologi hijau dan infrastruktur digital. 

“Langkah ini selari dengan matlamat Belanjawan 2025 untuk memacu inovasi dan kemampanan, sekali gus memberi manfaat besar kepada rakyat dan ekonomi negara," katanya dalam satu hantaran di platform media sosial X hari ini.

Tengku Zafrul berkata beliau juga telah bertemu dengan delegasi JBIC yang diketuai oleh Pengerusi JBIC dan Penasihat Khas kepada Kerajaan Jepun Tadashi Maeda di sini, hari ini.

Antara perbincangan itu termasuk peluang strategik dalam bidang seperti tenaga hijau, teknologi digital, dan semikonduktor yang menjadi fokus utama di bawah inisiatif Pelan Induk Perindustrian Baharu (NIMP 2030), Strategi Semikonduktor Nasional (NSS) dan Strategi Pelaburan Hijau (GIS), kata beliau.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan