BELANJAWAN 2025 > BERITA

21 Murid Tabika Cemas Kelas Dinaiki Air Kira-kira 1 Meter

15/10/2024 01:34 PM

KUALA LUMPUR, 15 Okt (Bernama) -- Seramai 21 murid Tabika Kemas Batu 8 Hulu Klang dekat sini berdepan detik cemas apabila kelas mereka dinaiki air setinggi kira-kira satu meter pagi tadi susulan hujan lebat berterusan.

Penolong Pengarah Bahagian Operasi Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia Selangor Ahmad Mukhlis Mukhtar berkata pihaknya menerima panggilan kecemasan pada 10.28 pagi dan seramai enam anggota bersama sebuah jentera dikerahkan ke lokasi kejadian

“Anggota penyelamat mengambil masa selama kira-kira lima minit untuk membawa keluar semua murid bersama empat orang guru ke lokasi selamat. Semua kanak-kanak berkenaan diserahkan kepada ibu bapa masing-masing,” katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Ahmad Mukhlis berkata sebuah sekolah kebangsaan dan empat rumah berhampiran tabika itu turut dinaiki air dan mereka yang terjejas telah diarahkan berpindah ke balai penghulu berhampiran.

Selain itu, beliau berkata satu kejadian tanah runtuh turut berlaku di Taman Melawati, Ampang pagi tadi.

Ahmad Mukhlis berkata pihaknya menerima panggilan mengenai kejadian pada 11.42 pagi dan sepasukan enam anggota dari Balai Bomba dan Penyelamat Ampang telah dikerahkan ke lokasi.

“Kejadian tidak melibatkan mangsa dan kediaman namun pihak berkuasa telah mengarahkan penduduk di 20 rumah berhampiran kawasan kejadian untuk mengosongkan kediaman masing-masing,” katanya.  

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan