BELANJAWAN 2025 > BERITA

UNICEF Malaysia Memperingati 70 Tahun Advokasi Hak Kanak-kanak

16/10/2024 11:43 AM

KUALA LUMPUR, 16 Okt (Bernama) -- Tabung Kanak-Kanak Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNICEF) Malaysia meraikan 70 tahun menyokong hak dan kebajikan kanak-kanak, menandakan pencapaian penting dalam usaha mereka di seluruh negara.

Menurut kenyataan UNICEF Malaysia, sambutan itu akan disusuli dengan beberapa acara yang bertujuan untuk terus mengetengahkan usaha advokasi UNICEF.

"Satu daripada acara utama ialah Hari Kanak-kanak Sedunia pada 20 Nov, yang akan membincangkan isu kritikal yang mempengaruhi kanak-kanak, termasuk perubahan iklim dan menyediakan platform untuk kanak-kanak dan orang muda memperjuangkan hak mereka sendiri.

"Sewaktu kami meraikan 70 tahun di Malaysia, kami terus komited untuk menangani isu-isu mendesak yang menjejaskan kanak-kanak dan memastikan suara mereka didengari," menurut kenyataan itu.

Menjelang Hari Kanak-Kanak Sedunia, UNICEF akan menganjurkan Forum Penyesuaian Iklim Belia pada 11 Okt, bagi memperkasakan golongan muda mengambil tindakan terhadap cabaran iklim.

Persidangan Dasar Sosial Serantau, yang dijadualkan berlangsung pada 22-23 Okt di Sarawak, akan menumpukan kepada kepentingan melabur dalam depan kanak-kanak, manakala Forum @KitaConnect pada 9 Nov akan mengetengahkan pemimpin muda yang memperjuangkan Matlamat Pembangunan Mampan (SDG).

Ditubuhkan pada tahun 1954, UNICEF mengukuhkan kerjasamanya dengan kerajaan Malaysia pada tahun 1964 apabila Perdana Menteri pertama Malaysia, Tunku Abdul Rahman, menandatangani Perjanjian Kerjasama Asas yang julung kalinya.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan