BELANJAWAN 2025 > BERITA

Malaysia Akan Pelbagaikan Rakan Dagang Untuk Teroka Pasaran Baharu Produk Berkaitan Solar

17/10/2024 12:51 PM

Oleh Karina Imran

KUALA LUMPUR, 17 Okt (Bernama) -- Malaysia akan mempelbagaikan rakan dagang untuk meneroka pasaran baharu bagi eksport produk berkaitan solar dalam keadaan ketegangan geopolitik dan perang perdagangan antara China dan Amerika Syarikat (AS).

Menteri Pelaburan, Perdagangan dan Industri Tengku Datuk Seri Zafrul Abdul Aziz berkata Malaysia membantah duti import solar yang dikenakan ke atas Malaysia, dan syarikat yang mempunyai sekurang-kurangnya 40 peratus kandungan tempatan perlu dikecualikan daripada tarif.

“Solar sebenarnya harga yang murah, dapat membantu dalam usaha mencapai (pelepasan karbon) sifar bersih dunia.

“Oleh itu, saya harap AS dapat memberi pertimbangan yang sewajarnya untuk syarikat-syarikat solar yang berpangkalan di Malaysia,” katanya kepada Bernama selepas menyertai dan merasmikan program ‘Fun Run Bernama Radio & MITI’ di Tasik Titiwangsa di sini, pada Khamis.

Beliau menegaskan bahawa Malaysia, sebagai sebuah negara dalam blok ekonomi kelima terbesar dunia, menjalinkan hubungan baik dengan semua pihak sama ada dari segi perdagangan, pelaburan dan juga diplomatik.

“Sebagai sebuah negara berteraskan perdagangan, kita mengambil langkah neutral dan tidak berpihak memandangkan kedua-dua kuasa besar (ekonomi) itu (AS dan China) penting dari segi perdagangan dan pelaburan untuk negara ASEAN,” katanya.

Tengku Zafrul berkata kedudukan Malaysia sebagai Pengerusi ASEAN 2025 juga memberikan kelebihan untuk menangani isu itu dengan lebih baik. 

Sebelum ini, AS telah mengenakan tarif sebanyak 9.13 peratus ke atas import sel solar dari Malaysia.

Negara Asia Tenggara seperti Kemboja pula mengenakan tarif sebanyak 8.25 peratus, Thailand (23.06 peratus) dan Vietnam (2.85 peratus). 

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan