AM

Kompleks Mahkamah Kota Kinabalu baharu beroperasi sepenuhnya Sept depan

09/08/2018 08:56 PM

KOTA KINABALU, 9 Ogos (Bernama) -- Kompleks Mahkamah Kota Kinabalu, dekat sini, akan menjadi mercu tanda baharu bagi Sabah apabila bangunan ikonik setinggi enam tingkat yang siap dibina pada April lepas itu beroperasi sepenuhnya pada September depan.

Bangunan baharu bernilai RM177 juta itu dibina di atas tanah seluas 2.53 hektar dengan dilengkapi 16 bilik bicara terdiri daripada satu Mahkamah Persekutuan, tiga Mahkamah Tinggi, enam Mahkamah Sesyen termasuk Mahkamah Jenayah Seksual Kanak-kanak dan enam Mahkamah Majistret.

Kompleks itu turut dilengkapi dengan pelbagai kemudahan seperti ruang pejabat mengandungi kamar hakim; bilik persidangan; bilik mesyuarat; perpustakaan; selain kemudahan sistem teknologi maklumat termasuk sistem Rakaman Transkrip Mahkamah dan internet jalur lebar berkelajuan tinggi.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk V.K Liew berkata pembinaan dan penyediaan prasarana serba lengkap bagi keperluan badan kehakiman itu akan menjadi kebanggaan buat warga Sabah termasuk pengamal undang-undang di negeri ini.

"Saat inilah yang sangat dinanti-nantikan bukan hanya bagi badan kehakiman dan kalangan pengamal undang-undang tempatan, tetapi juga bagi penduduk Sabah," katanya menyaksikan majlis penyerahan projek kompleks baharu itu, di sini hari ini.

​​​​​​Pada majlis itu, Ketua Hakim Negara Tan Sri Richard Malanjum menyerahkan replika kunci kepada Hakim Besar Sabah dan Sarawak Datuk David Wong Dak Wah sebagai simbolik penyerahan bangunan kompleks mahkamah baharu itu kepada pihak pengurusan.

Turut hadir Ketua Pengarah Jabatan Kerja Raya Datuk Seri Ir. Dr. Roslan Md Taha; dan Ketua Pengarah Bahagian Hal Ehwal Undang-undang Datuk Jalil Marzuki.

Liew berkata proses perpindahan operasi dan kakitangan dari bangunan kompleks mahkamah lama kini sedang dijalankan dan dijangka selesai pada penghujung bulan ini.

Fungsi kompleks mahkamah lama itu juga akan dioptimumkan sepenuhnya dengan kerjasama pelbagai pihak berkepentingan termasuk menggunakan kompleks itu sebagai tempat mengendalikan kes perundangan berkaitan termasuk mendengar permohonan tahanan reman pada hujung minggu, katanya.

Sementara itu, Jalil berkata, bangunan kompleks mahkamah Kota Kinabalu yang baharu itu akan menjadi mercu tanda kedaulatan undang-undang di negara ini khususnya di Sabah dan beliau berharap ia dapat memastikan sistem penyampaian kehakiman lebih cekap dan efisien untuk manfaat rakyat.

Kompleks mahkamah baharu itu adalah antara enam projek bangunan mahkamah yang dirancang untuk disiapkan dalam tempoh Rancangan Malaysia Ke-11, katanya.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan