AM

Anak buaya tembaga di Tasik Shah Alam dipindahkan ke Paya Indah Wetland

26/02/2019 03:29 PM

SHAH ALAM, 26 Feb (Bernama) -- Anak buaya tembaga yang kelibatnya terlihat di  Tasik Shah Alam, Seksyen 14, Jumaat lepas, berjaya ditangkap pada pukul 11.30 pagi tadi apabila memasuki perangkap yang dipasang oleh Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (Perhilitan) .

Pengarah Perhilitan Selangor Abd. Rahim Othman berkata, anak buaya sepanjang satu meter  itu didapati  masuk ke dalam perangkap yang dipasang di kawasan tasik itu itu sejak lima lepas.

“Hasil pemantauan berterusan daripada 22 Feb lepas,  tiga perangkap sederhana dan satu pukat, telah dipasang dan hasilnya  hidupan liar itu  masuk ke dalam satu daripada perangkap berkenaan ketika memakan umpan ayam yang diletakkan dalam perangkap tersebut.

“Anak buaya yang belum dapat dipastikan jantina itu akan dihantar ke pusat Paya Indah Wetland (PIW) jabatan ini,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Sementara itu, Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) berterima kasih kepada agensi berkaitan termasuk Perhilitan yang telah berusaha menangkap anak buaya itu supaya tidak menjadi ancaman kepada keselamatan orang ramai yang beriadah di kawasan tasik terbabit .

Jumaat lepas, orang awam terlihat kelibat anak buaya itu dan melaporkannya kepada pihak berkuasa. Anak buaya itu dipercayai  dilepaskan ke dalam tasik itu oleh pihak tidak bertanggungjawab.

Ini susulan siasatan awal Perhilitan yang mendapati tasik berkenaan tidak bersambung atau mempunyai saluran terus ke mana-mana sungai utama di negeri ini.

--BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan