AM

Lebih 100 petugas polis Sarawak bantu Pilihan Raya Negeri Sabah - Pesuruhjaya Aidi

10/09/2020 02:08 PM

KUCHING, 10 Sept  -- Sebanyak 138 orang pegawai dan anggota polis dari Sarawak selain 80 aset kenderaannya akan digerakkan ke Sabah bagi membantu mengawal ketenteraman awam sepanjang tempoh pilihan raya negeri itu.

Pesuruhjaya Polis Sarawak Datuk Aidi Ismail berkata petugas terlibat yang akan berada di Negeri di Bawah Bayu itu selama 14 hari terdiri dari tiga orang pegawai, 30 orang anggota Cawangan Khas, 91 orang anggota Trafik dan 14 orang pemandu. 

"Kita sedang dalam proses penghantaran (anggota dan aset kenderaan ke Sabah), sebahagiannya sudah dalam perjalanan ke sana," katanya kepada pemberita selepas Majlis Penyerahan Kereta Peronda Honda Civic 1.8S di Dewan Terbuka, Ibupejabat Polis Kontinjen (IPK) Sarawak, Jalan  Badruddin, di sini hari ini.

Suruhanjaya Pilihan Raya menetapkan 26 Sept ini sebagai tarikh mengundi untuk Pilihan Raya Negeri (PRN) Sabah manakala 12 Sept sebagai tarikh penamaan calon.

Mengenai penyerahan kenderaan itu, beliau berkata 27 buah kereta peronda model Honda Civid 1.8s yang dilengkapi peralatan komunikasi RMPNeT, kamera papan pemuka dan perakam video digital telah diterima untuk kegunaan Polis Sarawak.

Aidi berkata Polis Daerah Kuching akan menerima lima unit daripada keseluruhan kenderaan baharu itu, sementara daerah Padawan, Sibu dan Miri masing-masingnya diperuntukkan empat, Kota Samarahan, Bintulu, Limbang dan Unit Polis Pelancong masing-masingnya dua unit, Sarikei dan Sri Aman pula seunit setiap satu.

Beliau berkata penggunaan kereta peronda baharu itu akan dapat meningkatkan lagi keupayaan Polis Sarawak bagi membolehkan warganya bertindak lebih cekap dan pantas sewaktu menerima panggilan kecemasan daripada masyarakat yang memerlukan bantuan. 

"Saya berharap dengan penambahan jumlah kereta peronda kepada yang lebih canggih ini dapat dimanfaatkan (anggota polis)  sepenuhnya dalam menjalankan tugas di daerah masing-masing," katanya.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan