DUNIA

BADAN ANTIKEGANASAN INDONESIA JALANKAN OPERASI DI JAWA BARAT SELEPAS TAHAN SUSPEK PENGGANAS

16/06/2024 05:09 PM

JAKARTA, 16 Jun (Bernama) -- Unit antikeganasan Indonesia, Densus 88, menjalankan operasi menggeledah sebuah rumah sewa di daerah Karawang, wilayah Jawa Barat pada Sabtu berikutan penahanan seorang suspek pengganas.

Operasi itu disokong oleh polis dari Cikampek dan Karawang, melibatkan pengumpulan bukti di Kampung Kamojing Barat, Cikampek, bermula pada 8.30 pagi waktu tempatan dan selesai menjelang tengah hari.

Ketua Polis Cikampek, Pesuruhjaya Aries Riyanto dalam satu kenyataan pada Ahad berkata: “Keselamatan tambahan semasa pencarian berjalan lancar dan dalam keadaan kondusif.”

Ketua kampung, Rawan, mengenal pasti suspek sebagai seorang lelaki dalam lingkungan 50-an yang telah tinggal di rumah itu sejak 12 Mei, menjual bubur dari motosikal dan jarang berinteraksi dengan jiran.

Portal berita Media Indonesia melaporkan bahawa pegawai kampung dan pemilik rumah turut hadir semasa pencarian dilakukan.

Bagaimanapun, butiran rasmi daripada polis mengenai penahanan dan barang-barang yang dirampas, termasuk serbuk putih dan kuning dari rumah yang didiami suspek pengganas, belum dikeluarkan.

Dalam kenyataan berasingan, Agensi Antikeganasan Kebangsaan (BNPT) memuji tindakan proaktif penguatkuasaan undang-undang Densus 88 di bawah Polis Nasional berikutan penahanan pesalah pengganas berulang di Cikampek.

Ketua BNPT, Pesuruhjaya Mohammed Rycko Amelza Dahniel menyatakan bahawa penahanan itu menekankan komitmen penguatkuasaan undang-undang untuk mencegah keganasan yang boleh mengancam nyawa dan harta benda.

“Usaha proaktif oleh penguatkuasaan undang-undang ini bertujuan untuk melindungi orang awam daripada kemungkinan berlaku tindakan kekerasan yang lebih serius,” tambahnya.

Menurut jurucakap Polis Indonesia, Brigedier Jeneral Trunoyudo Wisnu Andiko, suspek terlibat dalam aktiviti keganasan yang mempunyai kaitan dengan Daesh di Karawang dan sebelum ini telah disabitkan kesalahan berkaitan keganasan pada 2011 dan 2018.

Dalam perkembangan lain, pihak berkuasa di Bogor, Jawa Barat, sedang menyiasat letupan di sebuah kediaman yang menyebabkan seorang individu mengalami kecederaan parah, mengakibatkan kehilangan kedua-dua tangan dan kaki.

Kejadian itu, yang dipercayai disebabkan oleh bahan kalium klorida, berlaku di Kampung Cibulakan, Klapanunggal, sekitar 1.30 tengah hari waktu tempatan pada Rabu lepas.

Ketua Polis Daerah Bogor, Rio Wahyu Anggoro menyatakan bahawa siasatan sedang dijalankan, lapor media tempatan Kompas.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 IFLIX dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan