AM

BALIK PULAU: SYURGA DURIAN DENGAN LEBIH 30 VARIASI

13/07/2024 10:32 AM

Oleh Siti Azila Alias

BALIK PULAU, 13 Julai (Bernama) -- Balik Pulau sememangnya terkenal sebagai syurga durian dalam  kalangan penggemar raja buah itu.

Selain rakyat tempatan, pekan kecil yang terletak di belakang Bukit Bendera dan menghadap Selat Melaka itu turut menjadi tumpuan pelancong luar negara yang tidak mahu ketinggalan merasai keenakan lebih 30 variasi durian yang terdapat di situ.

Musim durian dirai bagaikan pesta apabila puluhan gerai jualan boleh dilihat di sepanjang jalan dengan rata-ratanya dipenuhi pelanggan yang ingin mendapatkan durian segar dibawa terus dari dusun berhampiran.

Pemilik Wong Durian House James Wong, 59, berkata dia menerima ramai pelancong antaranya dari China, Hong Kong, Indonesia dan Singapura sejak memperkenalkan konsep pelancongan agro di dusunnya tiga tahun lepas.

"Konsep makan di dusun mendapat sambutan menggalakkan terutama pada hujung minggu. Saya harap satu hari nanti dapat besarkan ruang untuk pelanggan dan tambah baik lagi fasiliti serta kemudahan untuk keselesaan orang ramai,” katanya ketika ditemui Bernama di dusunnya di Sungai Pinang di sini.

Menurut Wong, dusun berkenaan diusahakan datuknya sekitar 1920-an dengan permulaan hanya 50 pokok durian dan telah mencecah 150 pokok pelbagai jenis antaranya Capri, Musang King, Duri Hitam, Udang Merah, D2, D14 dan D15.

Kini, Wong Durian House diuruskan generasi keempat iaitu anak lelakinya Wong Yon Wen yang membantu promosi melalui media sosial.

Peniaga durian di Anjung Indah Mohd Fazli Abdul Rahman berkata musim durian di Balik Pulau unik dan istimewa berbanding di kawasan lain disebabkan pelbagai variasi buah.

"Tempat lain mungkin ada dua, tiga jenis durian tetapi Balik Pulau ada lebih 30 jenis. Itu yang membuatkan durian Balik Pulau berbeza dengan tempat lain," katanya yang sudah lima tahun berniaga di situ.

Sementara itu pelancong Indonesia yang dikenali sebagai Susan, 48, berkata dia mengetahui mengenai konsep makan durian di dusun menerusi Facebook dan datang bersama tiga rakannya untuk merasai sendiri suasana alam semula jadi dan keenakan buah itu.

Ivy Lau, 40, pula berkata dia datang dari Kuala Lumpur bersama suami dan kedua ibu bapa bagi merasai keenakan durian Balik Pulau yang disifatkannya berkualiti tinggi dan tidak sama dengan durian di tempat lain.

"Saya lebih suka konsep begini berbanding beli di gerai kerana kita tidak tahu sama ada buah itu segar atau tidak, tetapi di sini kita tahu buah ini datang terus dari dusun," katanya.

Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan dan Ekonomi Kreatif Pulau Pinang Wong Hon Wai berkata tahun ini, musim durian di Pulau Pinang melalui tiga gelombang iaitu pertama Mei hingga awal Jun diikuti pertengahan Jun hingga Julai dan gelombang ketiga dijangka bermula Ogos hingga September.

Pulau Pinang mempunyai lebih 30 variasi durian antaranya Dato Nina (D2), Lipan Bara, Ikan Emas, Kulit Hijau (D165), Tekka (D160), Labu (D163), Lipan, Kunyit, Ang Bak Kia, Khoon Poh (D164), Ais Krim, Lin Feng Jiao, Muntri (D14) dan Yi Dian Hong.

-- BERNAMA


 
 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan