AM

KEBIJAKSANAAN SULTAN IBRAHIM DAPAT BAWA MALAYSIA KE TAHAP LEBIH MAJU - ONN HAFIZ

15/07/2024 10:08 AM

Oleh Shaidathul Suhana Ros

JOHOR BAHRU, 15 Julai (Bernama) -- Kebijaksanaan Sultan Ibrahim dalam memakmurkan Johor sepanjang menaungi negeri itu pastinya akan dapat membawa Malaysia ke tahap lebih maju sepanjang lima tahun penggal pemerintahan Seri Paduka Baginda sebagai Yang di-Pertuan Agong.

Menteri Besar Johor Datuk Onn Hafiz Ghazi dalam satu temu bual khas bersama Bernama baru-baru ini berkongsi bahawa Seri Paduka Baginda sangat menitikberatkan perpaduan antara masyarakat berbilang kaum dan agama yang merupakan kunci kemakmuran serta kemajuan sesebuah negeri atau negara. 

“Melihat cara Sultan Ibrahim mentadbir Johor, saya yakin Seri Paduka Baginda akan buat perkara sama di peringkat negara,” katanya. 

Selain itu, Onn Hafiz berkata isu-isu melibatkan kehidupan rakyat dan perpaduan kaum sentiasa menjadi topik perbincangan antara beliau dengan Sultan Ibrahim termasuk dalam situasi tidak formal dan santai seperti ketika program Kembara Mahkota Johor (KMJ). 

“Saya selalu berkongsi kenderaan dengan Seri Paduka Baginda ketika mengunjungi daerah-daerah Johor dalam program KMJ. Sultan Ibrahim gemar bercerita mengenai sejarah Johor dan daerah-daerah yang dilawati, pada masa sama mengingatkan saya untuk menyelesaikan masalah yang dihadapi rakyat di setiap daerah berkenaan,” katanya.

KMJ yang diilhamkan oleh Sultan Ibrahim pada 2001 ketika bergelar Tunku Mahkota Johor bertujuan menyelami denyut nadi rakyat jelata dan sejak itu, KMJ menjadi satu daripada acara utama tahunan Johor sekali gus merapatkan hubungan Istana Johor dengan rakyat.

Selain itu, Onn Hafiz berkata Sultan Ibrahim dan Raja Permaisuri Agong Raja Zarith Sofiah sememangnya berjiwa rakyat dan cakna dengan isu serta permasalahan yang dihadapi masyarakat pelbagai lapisan peringkat.

“Seri Paduka Baginda berdua memang raja yang tegas tetapi sangat penyayang sifatnya dan sangat menjiwai rakyat. Misalnya ketika negara berdepan pandemik COVID-19, keluarga diraja Johor telah menyumbangkan lebih RM180 juta dalam tempoh singkat untuk membantu rakyat seluruh negeri.

“Apa sahaja yang dititahkan oleh Seri Paduka Baginda berdua akan menyentuh keperluan rakyat sebagai contoh keperluan tambahan hospital di negeri ini yang tidak mencukupi dan pelebaran Lebuhraya Utara Selatan (PLUS), syukur berkat titah Kebawah Duli Tuanku, kelulusan telah diberi untuk projek berkenaan,” katanya.

Pelebaran Lebuhraya PLUS daripada empat kepada enam lorong dilanjutkan dari Sedenak ke Simpang Renggam dengan kos RM931 juta diumumkan Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim menerusi Belanjawan 2024 pada Oktober tahun lepas. 

Istiadat Pertabalan Sultan Ibrahim sebagai Yang di-Pertuan Agong ke-17 akan berlangsung di Istana Negara pada 20 Julai dan bersempena dengan istiadat itu, BERNAMA TV akan menyiarkan dokumentari “Di Sebalik Mahkota” pada 19 Julai ini.

Sultan Ibrahim telah melafaz dan menandatangani Surat Sumpah Jawatan sebagai Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong ke-17 pada 31 Jan lepas. 

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan