AM

CCUS ADALAH INDUSTRI YANG MENJANJIKAN PROSPEK UNTUK SABAH - KITINGAN

16/07/2024 02:53 PM

KOTA KINABALU, 16 Julai (Bernama) -- Timbalan Ketua Menteri I Datuk Seri Dr Jeffrey Kitingan bersetuju dengan pandangan Menteri Ekonomi Rafizi Ramli bahawa Sabah adalah salah satu daripada empat negeri yang berpotensi menjadi peneraju dalam pemerangkapan, penggunaan dan penyimpanan karbon (CCUS), dengan berkata industri itu sememangnya menjanjikan prospek yang cerah.

Beliau yang juga Menteri Pertanian dan Industri Makanan Sabah berkata potensi faedah ekonomi daripada projek berimpak tinggi seperti itu tidak boleh dinafikan, dan ia boleh menyumbang dengan ketara kepada pembangunan dan kesihatan kewangan negeri.

Bagaimanapun katanya, adalah penting untuk menekankan bahawa pengawalseliaan dan pelaksanaan aktiviti CCUS di Sabah mesti terletak di bawah bidang kuasa kerajaan Sabah.

“Adalah penting kita (Sabah) mempunyai kuasa untuk mengawal selia dan mengurus aktiviti ini bagi memastikan ia sejajar dengan keperluan dan keutamaan khusus negeri kita,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Pada Ahad, Rafizi berkata kerajaan telah mengenal pasti Terengganu, Pahang, Sabah dan Sarawak sebagai peneraju berpotensi dalam industri CCUS kerana empat negeri itu telah menyahaktifkan telaga minyak dan kemudahan terminal sedia ada yang sesuai untuk aktiviti-aktiviti CCUS.

Kitingan berkata dengan mengawal industri CCUS, Sabah boleh memastikan bahawa manfaat ekonomi secara langsung menyumbang kepada kesejahteraan rakyat, sambil mewujudkan rangka kerja kawal selia yang kukuh yang disesuaikan dengan konteks alam sekitar dan ekonomi negeri, menarik pelaburan tempatan dan antarabangsa.

Selain itu katanya, kredit karbon yang dijana melalui projek CCUS yang berjaya boleh memberikan aliran hasil baharu yang ketara, seterusnya meningkatkan kebebasan dan kemampanan kewangan Sabah.

Di bawah Pelan Hala Tuju Peralihan Tenaga Negara (NETR), Malaysia menyasarkan untuk menubuhkan tiga hab CCUS menjelang 2030 dengan kapasiti penyimpanan bersama sehingga 15 juta tan setahun (mTpa) -- kira-kira 300,000 tong sehari (bpd).

Malaysia mengenal pasti 16 medan yang sumbernya sudah habis dan sesuai untuk CCUS, iaitu satu set kaedah untuk menghentikan karbon dioksida daripada sampai ke atmosfera atau menghapuskannya.

Medan ini menawarkan anggaran kapasiti penyimpanan sebanyak 46 trilion kaki padu untuk simpanan karbon yang selamat. Antaranya, 11 berada di luar pesisir di Sabah dan Sarawak manakala lima lagi berada di luar pesisir di Semenanjung Malaysia.

-- BERNAMA

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan