DUNIA

Singapura Bentang Pindaan Untuk Tingkatkan Keselamatan Tenaga

07/08/2024 12:14 AM

SINGAPURA, 6 Ogos (Bernama-Xinhua) -- Kementerian Perdagangan dan Perindustrian Singapura telah mengemukakan rang undang-undang pindaan untuk meningkatkan ketahanan tenaga kepada Parlimen untuk bacaan pertama pada Selasa, lapor Xinhua.

Rang Undang-Undang Langkah Peralihan Tenaga dan Pindaan Lain memperkenalkan pengawal selia baharu bagi pasaran elektrik, langkah-langkah untuk mengukuhkan peraturan ke atas sektor tenaga dan penubuhan dana peralihan tenaga.

Kerajaan akan menubuhkan Dana Tenaga Masa Depan di bawah Pihak Berkuasa Pasaran Tenaga, dengan suntikan awal sebanyak S$5 bilion (US$3.8 bilion) untuk menyokong pelaburan bagi peralihan tenaga Singapura, menurut rang undang-undang itu.

Rang undang-undang itu juga menyatakan bahawa Entiti Gas Pusat akan ditubuhkan untuk mengagregatkan permintaan gas daripada syarikat penjanaan tenaga dan memusatkan perolehan gas untuk sektor tenaga.

Rang undang-undang itu juga akan memberi kuasa kepada Pihak Berkuasa Pasaran Tenaga untuk melaksanakan catuan kuasa semasa kecemasan untuk mengekalkan kestabilan sistem tenaga.

-- BERNAMA-XINHUA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan