AM

Pelaburan Tetap Bertambah Meskipun Berbeza Pendirian Dengan Barat Dalam Isu Gaza - Anwar

08/08/2024 04:20 PM

KULIM, 8 Ogos (Bernama) -- Negara terus menerima lonjakan pelaburan meskipun pendirian Malaysia bertentangan dengan negara-negara Eropah dalam isu Gaza, kata Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Anwar yang juga Menteri Kewangan berkata pertambahan pelaburan itu termasuklah dalam bidang elektrik dan elektonik (E&E) yang terus menjadi fokus utama Malaysia.

“(Pelaburan) E&E dari Amerika Syarikat (AS) besar, 26 peratus. Thats huge (ini amat besar) sebab itu walaupun beberapa pendirian (negara) dalam soal Gaza juga keras dan berbeza, bertentangan dengan AS tetapi dari segi pelaburan, dia juga jaga kepentingan dia, kita juga jaga kepentingan kita. Sebab itu pelaburan tetap bertambah.

“Tetapi kita juga beralih ke negara China dari segi E&E juga tumbuh selain EV (kenderaan elektrik). China dapat mengatasi dari segi kos dan kecekapan terutama dalam pengeluaran bateri,” kata beliau pada sesi libat urus Belanjawan 2025 bersama pemain industri E&E di kilang SilTerra Malaysia, di sini, hari ini.

Selain itu, Anwar berkata rakan sejawat beliau dari Jerman Canselor Olaf Scholz juga memberikan sokongan kepada syarikat gergasi semikonduktor negara tersebut, Infineon Technologies AG, untuk membuat pelaburan besar di Malaysia walaupun berbeza pendapat dalam soal Gaza.

--BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan