AM

UTP Jalin Perkongsian Strategik Dengan Eka Untuk Pacu Penggunaan Tenaga Mampan, Teknologi EV

14/08/2024 02:47 PM

IPOH, 14 Ogos (Bernama) -- Universiti Teknologi Petronas (UTP) dan Enggang Keramat Automotive Sdn Bhd (EKA) telah mewujudkan perkongsian strategik bertujuan memacu penggunaan tenaga mampan dan teknologi kenderaan elektrik (EV) di Malaysia.

Dalam kenyataan hari ini UTP berkata kerjasama itu menandakan peristiwa penting dalam perjalanan UTP untuk menjadi institusi terkemuka dalam penyelidikan dan pembangunan EV.

UTP berkata ia juga sejajar dengan matlamat Malaysia yang lebih luas untuk mencapai masa depan rendah karbon dan menyokong komitmennya untuk menjadi kampus rendah karbon dengan mempromosikan tenaga mampan dan pengangkutan bersih.

Di samping itu ia juga selaras dengan matlamat besar Malaysia bagi mencapai masa depan karbon rendah dan mendukung komitmen UTP untuk menjadi kampus karbon rendah dengan memupuk tenaga mampan dan pengangkutan bersih.

Memorandum persefahaman ditandatangani oleh naib canselor UTP Prof Datuk Dr Mohamed Ibrahim Abdul Mutalib dan pengasas EKA Datuk Fauziah Alias ​​bagi merealisasikan perkongsian strategik itu dengan rasminya.

Dalam kenyataan sama Mohamed Ibrahim berkata terdapat inisiatif utama yang menjadi teras kepada kerjasama itu, pertama sekali pembangunan panel fotovoltaik suria (PV) luar grid yang disepadukan dengan sistem penyimpanan tenaga bateri (BESS) untuk kampus UTP menjana dan menyimpan tenaga bersih.

Mohamed Ibrahim berkata kedua, EKA akan mengendalikan bas elektrik untuk keperluan pengangkutan dalaman UTP, menyumbang kepada persekitaran kampus yang lebih hijau dan mempamerkan potensi teknologi EV untuk mobiliti hijau.

Beliau berkata yang ketiga, UTP dan EKA akan menubuhkan Pusat Kecemerlangan Kenderaan Elektrik (COEEV) bertaraf dunia untuk menjalankan penyelidikan tercanggih, membangunkan teknologi EV yang inovatif dan menawarkan program latihan serta pensijilan terkemuka industri untuk menyokong pertumbuhan industri EV.

"Perkongsian ini merupakan pemangkin kepada penyelidikan temaju dalam sektor EV, dan kami teruja untuk menerajui laluan dalam membangunkan penyelesaian inovatif. Dengan menggabungkan keupayaan penyelidikan UTP dengan kepakaran industri EKA, kami akan mewujudkan ekosistem yang teguh bagi pembangunan teknologi EV di Malaysia, ” katanya.

Menurut kenyataan itu kerjasama tersebut dijangka menjana manfaat ekonomi dan alam sekitar yang ketara, termasuk penciptaan pekerjaan, pemindahan teknologi dan pengurangan pelepasan karbon, sejajar dengan Pelan Hala Tuju Peralihan Tenaga Nasional (NETR) 2023 kerajaan Malaysia.

UTP berkata perkongsian itu juga akan menangani permintaan yang semakin meningkat untuk profesional EV mahir melalui pembangunan program latihan yang diperakui industri.

"Pakatan strategik antara UTP dan EKA ini mewakili satu langkah yang penting dalam peralihan Malaysia kepada ekonomi rendah karbon.

"Dengan menggabungkan kecemerlangan akademik dengan kepakaran industri, perkongsian itu akan mempercepatkan pembangunan dan penggunaan teknologi EV, memupuk masa depan yang mampan dan berdaya tahan untuk negara," kata kenyataan itu.

-- BERNAMA

 

 


 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan