AM

47 Chalet, Resort Berisiko Di Negeri Sembilan Diberi Tempoh Empat Bulan Dapatkan CCC

06/09/2024 11:23 PM

SEREMBAN, 6 Sept (Bernama) -- Kerajaan Negeri Sembilan memberikan tempoh sehingga 31 Disember ini kepada 47 pengusaha resort dan chalet di negeri ini yang dikesan berisiko supaya mendapatkan kelulusan Kebenaran Merancang (KM) dan Sijil Penyiapan dan Pematuhan (CCC).

Pengerusi Jawatankuasa Bertindak Pembangunan Kerajaan Tempatan, Perumahan dan Pengangkutan J. Arul Kumar berkata sekiranya gagal berbuat demikian, tindakan penutupan atau sitaan oleh pihak berkuasa tempatan (PBT) terhadap premis mereka akan dilaksanakan.

Beliau berkata daripada 47 premis itu, 40 unit terletak di Seremban, empat di Jelebu manakala bakinya di Rembau dengan kebanyakan lokasi adalah di lereng bukit.

“Kita sudah lakukan pemutihan sejak 18 Jan tahun lepas, tapi majoriti mereka masih enggan dan kali ini kita lebih tegas, kita dah beri mereka cukup masa. Kita juga bercadang untuk mengumumkan senaraikan nama premis itu bagi memastikan orang awam tahu resort atau chalet mana yang tiada CCC.

“Mengikut rekod PBT, daripada 47 unit itu, hanya 12 pengusaha hadir apabila dijemput untuk berbincang dan diberi khidmat nasihat dengan bakinya tidak memberikan respon, tetapi di platform tempahan penginapan dalam talian seperti booking.com, mereka masih beroperasi,” katanya pada sidang media di sini hari ini.

Arul Kumar berkata mulai 1 Jan tahun depan, Jabatan Kerja Raya negeri dikehendaki membantu setiap PBT untuk membuat penilaian dan laporan status keselamatan ke atas premis yang dibina tanpa CCC.

Ditanya megenai alasan kebanyakan premis berkenaan tidak mendapatkan KM dan CCC, beliau berkata ia berkemungkinan kerana status tanah yang kebanyakannya tanah pertanian dan tiada sesiapa mahu mengesahkan bangunan itu selamat.

Justeru, beliau berkata menerusi program pemutihan ini, isu ketidaksungguhan pengusaha untuk memohon KM dan CCC daripada PBT dapat diatasi demi keselamatan orang awam terutamanya pengunjung yang menginap.

Secara tidak langsung, masalah lain seperti struktur pembinaan premis yang tidak mematuhi piawaian, ketidakcukupan kemudahan asas dan infrastruktur serta kemudahan sokongan lain termasuk pengurusan sampah dapat ditangani, jelas beliau.

Beliau juga tidak menolak kemungkinan terdapat premis lain yang tidak mempunyai kelulusan KM dan CCC beroperasi di negeri ini dan pemantauan berterusan sedang dilaksanakan pihaknya.

“Kita tak mahu apabila terjadi sesuatu baru nak ambil tindakan, memang kita galakkan lebih banyak resort atau chalet untuk menarik lebih ramai pelancong, namun perlu ada tanggungjawab dalam memastikan premis itu selamat dan mematuhi syarat ditetapkan,” katanya.

-- BERNAMA

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan