AM

Perkukuh Kerjasama Bidang Keselamatan Mesej Utama Malaysia Di GPSCFL - Ahmad Zahid

08/09/2024 11:58 PM

Daripada Mohd Fharkhan Abdul Ghapar

SHANGHAI, 8 Sept (Bernama) -- Malaysia komited untuk memperkukuh kerjasama erat dengan negara luar melalui perkongsian kepakaran dalam aspek keselamatan dan penguatkuasaan undang-undang, kata Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi.

Beliau berkata sebagai negara yang menjunjung prinsip keamanan dan kestabilan, Malaysia komited untuk terus menyumbang kepada inisiatif keselamatan global di pentas antarabangsa termasuk pada Forum Kerjasama Keselamatan Awam Global Lianyungang (GPSCFL) di Bandar Lianyungang, Wilayah Jiangsu, China yang akan berlangsung esok.

"Insya-Allah, saya akan menyampaikan ucapan dalam forum ini bagi menggariskan peranan Malaysia dalam memperkukuh keamanaan dunia dan menentang sebarang bentuk ancaman terhadap keselamatan global," katanya dalam hantaran Facebook beliau malam ini.

Terdahulu, beliau mempengerusikan sesi pre-council bersama delegasi Malaysia sebagai persiapan menyertai GPSCFL 2024 dan perbincangan pada sesi itu bertujuan memastikan penyampaian mesej negara dalam sidang itu dapat menzahirkan komitmen dalam memperkukuh kerjasama dalam aspek keselamatan.

Ahmad Zahid yang juga Menteri Kemajuan Desa dan Wilayah tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Lianyungang Huaguoshan di sini pada 4.40 petang waktu tempatan bagi memulakan lawatan kerja lima hari hingga 12 Sept, termasuk menghadiri forum itu.

Kehadiran Timbalan Perdana Menteri ke GPSCFL 2024 adalah atas jemputan bersama Pengerusi GPSCFL Tsang Wai-Hung dan Presiden Persatuan Persahabatan China Chen Zinmin.

Persidangan bertemakan Win-win Cooperation Under Significant Changes: Building A Global Community of Common Public Security akan melihatkan pemimpin antarabangsa berkumpul untuk menangani masalah keselamatan. Delegasi Malaysia turut disertai Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail.

Dalam lawatan kerja itu, Ahmad Zahid juga dijadualkan menghadiri Forum Perniagaan Halal Malaysia-China anjuran Halal Development Corporation (HDC), selain menyaksikan pemeteraian Memorandum Persefahaman (MoU) antara Mara Aerospace & Technologies Sdn Bhd dan Honeycomb Aerospace Technologies (Beijing) Co Ltd dalam bidang penerbangan.

-- BERNAMA

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan