AM

Bakat Muda Dari Seluruh Dunia Berkumpul Di Lyon Untuk Worldskills 2024

09/09/2024 08:20 PM

Daripada Mohd Ashraf Syafiq Mazlan

LYON (Perancis), 9 Sept (Bernama) -- Bandar Lyon kini dibanjiri bakat-bakat muda dari seluruh dunia sempena penganjuran Pertandingan WorldSkills (WSC 2024) ke-47 di Euroexpo mulai esok hingga 15 Sept.

Selepas hampir 30 tahun selepas acara pertamanya pada 1995, pertandingan itu kembali ke Lyon dengan WSC 2024 menghimpunkan 1,400 pesaing dari lebih 70 negara dan wilayah, untuk bersaing dalam 62 kategori kemahiran.

Malaysia mengambil bahagian dalam 14 daripada kategori ini, termasuk Integrasi Sistem Robot, Penyelesaian Perisian IT untuk Perniagaan, Teknologi Kenderaan Berat dan Pembinaan Digital.

Malaysia meletakkan sasaran untuk memenangi sekurang-kurangnya tiga pingat dalam acara itu.

Semua persiapan telah selesai, dan hari ini pesaing diberi masa untuk membuat persiapan dan memeriksa peralatan dan bahan-bahan pertandingan mereka.

Sebelum ini, Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi menegaskan penyertaan Malaysia pada WSC 2024 akan membolehkan negara meneroka pelbagai teknologi dan amalan terbaik dalam sektor Pendidikan dan Latihan Teknikal dan Vokasional (TVET) di peringkat antarabangsa.

WSC 2024 dianjurkan untuk mencabar stereotaip dalam latihan vokasional dan menekankan peranan pentingnya menangani cabaran dalam sektor ekonomi yang mencabar.

Majlis perasmian dijadualkan berlangsung esok di Arena LDLC, tempat acara terbesar di Lyon.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan