DUNIA

MAHA 2024: Rusia Buat Penampilan Pertama, Komitmen Terhadap Piawaian Halal Malaysia

13/09/2024 06:59 PM

Oleh Naveen Prabu

KUALA LUMPUR, 13 Sept (Bernama) -- Rusia membuat penampilan sulungnya di Pameran Pertanian, Hortikultur dan Agropelancongan Malaysia (MAHA) 2024, menekankan komitmen mereka untuk mematuhi piawaian Halal Malaysia yang ketat dengan mempamerkan pelbagai barangan pengguna yang bergerak pantas (FMCG).

Dalam temu bual eksklusif dengan Bernama, Ekaterina Latypova, Duta Pusat Eksport Moscow (MEC) di Malaysia, menekankan bahawa mematuhi peraturan pasaran Malaysia, terutamanya mengenai piawaian dan keperluan, adalah keutamaan bagi syarikat Rusia.

"Piawaian Halal Malaysia sangat tinggi, dan apabila saya membincangkan kemasukan pasaran dengan syarikat Moscow yang berminat dengan pasaran Malaysia, saya menekankan bahawa mendapatkan pensijilan Halal adalah penting kerana, tanpanya, kita tidak boleh meneruskannya," kata beliau. 

Latypova menjelaskan syarikat Rusia sudah biasa dengan keperluan Halal kerana pengalaman mereka membekalkan produk kepada Emiriah Arab Bersatu dan negara Teluk.

"Pengeluar Rusia sudah bersedia dan terlatih, kami tidak perlu menjelaskan apakah Halal kepada mereka, terima kasih kepada populasi Muslim yang ketara di Rusia, yang melebihi 30 juta," katanya.

Mengenai keputusan Rusia untuk membuat penampilan pertama di MAHA, beliau berkata ia didorong oleh komitmen untuk mengukuhkan hubungan perniagaan dengan negara Asia Tenggara, terutamanya Malaysia.

"Moscow, pengeksport terbesar Rusia, berkembang pesat dalam beberapa dekad kebelakangan ini, dengan syarikat yang berpangkalan di Moscow menyumbang 39 peratus daripada semua barangan dan perkhidmatan Rusia yang dieksport pada 2023.

“Kami melihat Malaysia sebagai satu daripada negara yang paling maju di Asia Tenggara, dengan persekitaran perniagaan yang kuat dan ekosistem teknologi, serta pada 2023, eksport bukan komoditi Moscow ke Malaysia meningkat hampir 90 peratus, menunjukkan potensi perdagangan masa depan yang lebih besar lagi.”

Beliau juga menyebut bahawa FMCG bukanlah satu-satunya bidang kerjasama, kerana MEC mengatur lawatan perniagaan bagi syarikat teknologi maklumat (IT) Rusia ke Malaysia selama dua tahun lepas.

“Tahun lepas, 10 syarikat menyertai, dan bulan November ini, kami merancang untuk membawa lebih banyak syarikat IT, Kecerdasan Buatan (AI), dan Bandar Pintar yang berpangkalan di Moscow untuk mempamerkan penyelesaian kami kepada rakan kongsi Malaysia dan mengatur pertemuan perniagaan-ke-perniagaan (B2B) untuk meneroka kerjasama perniagaan.

Beliau juga menyebut bahawa MEC mengalu-alukan perniagaan Malaysia untuk mengunjungi Moscow, menawarkan untuk menampung kos lawatan ini sebagai sebahagian daripada inisiatif mereka untuk memupuk hubungan perniagaan antarabangsa.

“Kami telah menganjurkan acara serupa untuk negara lain dan kini menantikan untuk menjadi tuan rumah komuniti perniagaan Malaysia,” katanya.

Berlangsung dari 11 hingga 22 September di MAEPS, Serdang, Pavilion Rusia di MAHA 2024 dianjurkan oleh MEC dengan kerjasama 3BUMI Sdn Bhd dan Kementerian Pertanian Rusia, mempamerkan produk yang disahkan Halal dari jenama Moscow termasuk UniConf (coklat dan gula-gula), Damate (ayam belanda), Ochakovo (minuman ringan), dan MAKFA (tepung).

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan