AM

Pantai Port Dickson Tumpuan Pengunjung Musim Cuti Sekolah

17/09/2024 04:17 PM

PORT DICKSON, 17 Sept (Bernama) -- Pantai peranginan di Port Dickson menjadi tumpuan pengunjung dari seluruh pelosok negeri untuk berkelah bersama keluarga sempena musim cuti persekolahan ini.

Kehadiran pengunjung yang meningkat bukan sahaja memeriahkan suasana, tetapi menjadi lubuk rezeki kepada peniaga hasil pelbagai jualan seperti makanan, cenderamata, dan produk seni kraf yang memanfaatkan komuniti tempatan.

Tinjauan Bernama di pantai Teluk Kemang dan pantai Saujana Batu 4 mendapati sekitar kawasan pantai itu dipenuhi pengunjung untuk beriadah sambil bermandi-manda bersama keluarga.

Rosnah Baba, 51, bertolak dari Johor Bahru seawal pukul 10 pagi bagi mengelak daripada kesesakan trafik untuk berkelah dan menikmai keindahan pantai di sini bersama keluarganya.

“Hari ini kami datang awal sebab nak berkelah dan mandi laut. Kami ada buat tempahan hotel di sini, nak jalan-jalan dulu, esok petang baru kami balik,” katanya kepada Bernama di sini hari ini.

Beliau berkata percutian kali ini meriah kerana semua anak dan cucunya yang belajar di universiti termasuk yang tinggal di asrama dapat berkumpul bersama-sama di sini.

Dalam pada itu Ashman Ramli, 45, berkata beliau sekeluarga turut berkesempatan melawat Muzium Tentera Darat di sini, kira-kira lapan kilometer dari bandar Port Dickson yang mempamerkan sejarah ketenteraan negara dan koleksi peralatan ketenteraan dari zaman kolonial hingga sekarang.

Sementara itu, pengusaha bot dan permainan air Asri Mohd Musa, 23, berkata kehadiran pengunjung ke pantai kali ini lebih meriah jika dibandingkan dengan cuti hujung minggu sekali gus menambah pendapatannya mencecah RM1,000 sehari berbanding sekitar RM700 sehari.

Ramai pengunjung luar mahu mencuba menaiki bot pisang dan beberapa permainan air yang disediakan, kata beliau.

“Ia bergantung juga dengan hari gaji, kalau hujung bulan ramai pengunjung datang main, kalau tengah bulan macam sekarang ini, kuranglah sikit permintaan permainan sukan air, orang ramai datang mandi laut sahaja,” katanya yang menjalankan perniagaan itu lebih lima tahun.

Sementara itu, Pengerusi Persatuan Hotel-Hotel Malaysia (MAH) Negeri Sembilan Haziz Hassan berkata berlaku peningkatan yang ketara sejak cuti panjang empat hari lepas dan tempahan hotel berdaftar di bawah seliaannya di daerah ini mencatatkan peningkatan 90 peratus tidak termasuk rumah inap.

MAH negeri mempunyai 38 hotel melibatkan 5,000 bilik habis ditempah pada cuti hujung minggu lepas dan dijangka terus meningkat pada cuti sekolah ini, menurut beliau.

“Memang berlaku peningkatan pelancong datang ke sini, kita boleh lihat pada hujung minggu jalan mulai sesak, pantai juga dipenuhi pengunjung untuk berkelah dan beriadah bersama keluarga,” katanya.

Sementara itu, Ketua Balai Bomba dan Penyelamat (BBP) Port Dickson, Mohd Kamal Mohd Timar menasihatkan pengunjung agar berhati-hati ketika beriadah dan mematuhi peraturan ditetapkan selain tidak mandi di kawasan berbahaya, demi keselamatan diri dan keluarga.

“Para ibu bapa juga diingatkan sentiasa mengawasi pergerakan anak-anak, jika melakukan aktiviti air seperti bot pisang atau ski jet, diwajibkan memakai peranti pengapungan peribadi (PFD) atau jaket keselamatan. Pastikan aktiviti mandi-manda di tempat dibenarkan sahaja,” katanya.

-- BERNAMA

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan