DUNIA

Jom! Festival Bawa Budaya Malaysia Yang Meriah Ke Canberra

10/10/2024 10:20 PM

KUALA LUMPUR, 10 Okt (Bernama) -- Jom! Festival di Universiti Kebangsaan Australia (ANU) membawa cita rasa Malaysia ke tengah-tengah Canberra, menarik lebih 2,000 pengunjung yang tidak sabar untuk merasai warisan budayanya yang kaya.

Festival gaya bazar sehari itu mempamerkan pelbagai pengalaman budaya, dengan vendor daripada komuniti pemastautin tetap Malaysia dan gerai pelajar menyajikan makanan tradisional, seni, serta persembahan yang meraikan tradisi Malaysia.

Dianjurkan oleh Pertubuhan Pelajar Malaysia (MSO) dengan kerjasama Suruhanjaya Tinggi Malaysia di Canberra, Sekolah Kebudayaan, Sejarah dan Bahasa (CHL) ANU, serta Immersia 2024, Festival Jom! mempamerkan kepelbagaian dan  kepelbagaian budaya yang terkenal di Malaysia.

Diadakan pada 23 September, festival itu menampilkan persembahan secara langsung, pengalaman budaya interaktif, dan peluang untuk merasai masakan asli Malaysia. Antara sorotan utama termasuk bengkel dan pembentangan mengenai lukisan batik, permainan tradisional, serta aktiviti lain yang direka untuk memupuk keterangkuman dan komuniti dalam kalangan pelajar Malaysia dan populasi ANU yang lebih luas.

Suruhanjaya Tinggi Malaysia di Canberra turut menyumbang 200 pek roti canai dengan kari ayam ke festival itu, mempromosikan menu sarapan Malaysia sebagai sebahagian daripada diplomasi budaya.

Dinamakan sempena perkataan Melayu "Jom!" yang bermaksud "marilah", festival itu meliputi keterangkuman dengan menjemput pengunjung untuk terlibat dengan pelbagai aspek budaya Malaysia.

Suruhanjaya Tinggi Malaysia di Canberra dalam satu kenyataan memaklumkan acara itu menjadi platform untuk pertukaran silang budaya, membolehkan kedua-dua rakyat Malaysia dan bukan Malaysia meneroka budaya Malaysia yang pelbagai rupa.

Menurut suruhanjaya itu, kerjasama antara MSO, Suruhanjaya Tinggi, dan jabatan akademik ANU memainkan peranan penting dalam kejayaan festival berkenaan, mencipta pengalaman unik dan mengasyikkan untuk para hadirin.

“Jom! Festival berjaya mempromosikan perpaduan dalam kalangan komuniti Malaysia di Canberra dan mengukuhkan usaha diplomasi budaya Malaysia di Australia, membolehkan peserta memahami lebih mendalam mengenai tradisi dan warisan negara.

"Penglibatan Suruhanjaya Tinggi Malaysia dalam acara itu menekankan komitmennya untuk memumuk hubungan lebih erat dengan diaspora Malaysia dan masyarakat Australia melalui penglibatan budaya,” menurut kenyataan itu.

Suruhanjaya Tinggi menambah bahawa penglibatan Misi memberi peluang untuk berinteraksi dan membina hubungan dengan ahli akademik serta kakitangan universiti dari ANU, sambil menyokong pelajar Malaysia dalam MSO untuk mempromosikan diplomasi budaya melalui acara ini.

Jom! Festival adalah sebahagian daripada festival tahunan Immersia 2024 yang diadakan dari 9 hingga 23 September di ANU Acton Campus.

ANU merupakan satu daripada institusi penyelidikan terkemuka di Australia dan secara konsisten disenaraikan dalam kalangan universiti terkemuka di dunia.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan